Diskopunk - Diskopunk EP

Tina Rosenfink 12:54 27 Jan 2019

Mytomspunna Diskopunk släpper sin efterlängtade EP med samma namn. Det har tagit bandet två år att släppa de fem låtar som vi hör på Diskopunk EP, och i samband med debuten kom även minidokumentären Diskopunk - Amplified Or Not som premiärvisas av Nöjesguiden.

Jag såg dokumentären innan jag hörde musiken. I den  4:50 minuters filmen ser vi ett gäng svettiga killar på scen som spelar som om livet hängde på det. Det är otroligt passionerat, medryckande och rått. Alla dansar sitt snabbaste på scenen såväl som i publiken. Det är den ultimata energin för en rolig spelning. Men det hör jag inte på EP:n. Musiken är ljummen och poppig, där målgruppen snarare är gymnasiekids som kommer spela låtarna på sin studentskiva än svartklubbar och hemliga spelningar. Jag tror Diskopunk är roliga att se live, men dessvärre är den inspelade musiken inte lika fängslande.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.