Digging You Up

14:36 31 May 2000
Gram Parsons är Gud i Europa, men okänd i USA -- och stora delar av den amerikanska alternativcountryscenen får oändligt mycket mer uppmärksamhet i framför allt Tyskland, Holland och Sverige än vad de får på hemmaplan.Hazeldine, från Albuquerque, New Mexico, är ett sådant band. De har tidigare gjort två album i Tyskland, men inget av dem är ens släppta i USA, utan det är först nu som de fått kontrakt med Polygram och kan ta sin musik hem på allvar. Därför innehåller det här albumet sex tidigare utgivna låtar -- bland annat deras utsökta cover av Eric's Trips [I]Allergic To Love[/I] och den kanske inte lika klockrena versionen av Grant Lee Buffalos [I]Fuzzy[/I].Det är också enda skälet till att betyget inte är högre än vad det är. Om jag med [I]Digging You Up[/I] hade hört Hazeldine för första gången hade jag direkt slagit till med en ännu gladare mun. Nyinspelningarna av de gamla låtarna är strålande: producenten Jim Scott, som bland annat producerade Whiskeytowns förra, har berikat bandet med både varmare klangfärg och mer tyngd i tilltalet. Nu mullrar basen hårdare där det behövs, utan för att för den skull inkränkta på det vidöppna landskap där Shawn Barton och Tonya Lamms röster vandrar fritt, i total harmoni. De har dessutom tagit ett par steg framåt i sitt låtskrivande: både titellåten, [I]Realize[/I] och [I]Dead Love[/I] är återvinning av slitna fraser och bekanta takter när den är som bäst -- med ett ekande fotsteg hos inspiratörerna, men ändå i fullt språng framåt mot något helt eget.Den verkliga knockouten är dock[I]Drive[/I]: den enda bilåkarlåt jag hört i år som skulle platsa på Lucinda Williams redan klassiska bilåkaralbum [I]Car Wheels On a Gravel Road[/I]. Och det är nog det högsta beröm jag kan ge just nu.