The Day

17:30 24 May 2000
Det är inte sant att all statistik är förbannad lögn. Ibland ärstatistik kalla fakta. Studiomagikern Kenneth Edmonds har under sin karriärsålt fler än 26 miljoner singlar och 72 miljoner fullängdsalbum - inte såmycket för att han arbetat med artister från Whitney Houston till Madonnasom för att han om och om igen skrivit och producerat soundtracks tilllyssnarens egen melankoliska vardag.Den som är på jakt efter sensationer kan sluta läsa här. Babyface harnämligen skrivit ut antidepressiv medicin på det här receptet förut.Perfekt producerade soullåtar med akustiska gitarrslingor, knäppandefingrar, mjukt böjda syntljud och lätt klagande röster. Sipprigt,sammetslent och nästan rakt igenom förutsägbart. Men det fungerar. Trotsatt producenter som Tony Rich och Donell Jones sjunger bättre, trots attKenny G får gästspela med sin kräksmöriga saxofon och trots att Babyfacekan anklagas för att ha fastnat i koagulerade mallar blir vi ju förvånadeom inte The Day abonnerar de översta platserna på världensförsäljningslistor framöver!Underbarnet Babyface känner sig nog lite styrd av publiken där han sitter iLa Face-imperiet i Atlanta och nynnar fram hitmelodier. Men någon måste jugöra det hårda jobbet som innebär att skriva musik som hjälper människorgenom sorger och vedermödor, och så länge Babyface bjuder in gäster somStevie Wonder kan man glömma allt vad både statistik och Prozac heter.
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner