Dalaplan - Det blir inte bättre än så här

Patrik Forshage 00:03 4 Oct 2016

Utvecklingen mellan Dalaplans album är obefintlig, men det är ett faktum som kommer med terrängen i den slamriga garagerocktradition som bandet trivs så förträffligt i. Det var liksom redan färdigt och fulländat med The Sonics i mitten av 1960-talet, och alla lyckade efterföljare sedan dess har egentligen bara lyckats koka soppa på samma spikar av strålande enkla rocklåtar, rejält med slammer och ännu mer energi.

I det har Kal P Dal, Problem och Wilmer X tillsammans etablerat en särskild lokal skånskskorrande variant, och den har Dalaplan sedan länge gjort till sin. På sitt tredje album befäster de sin plats i den kvartetten giganter, med den munspelssvängande När floden väller in som allra vassaste uppvisning i hur kombinationen av kombinationen av uråldriga Gerry Roslie- och Jalle Lorensson-stölder fortfarande idag har förmågan att larma farligt.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.

The Psychedelic Furs — Made of Rain

Ända sedan de första gången hörde Scary Monsters (and Super Creeps) 1980 har The Psychedelic Furs konsekvent bockat av alla de rätta rutorna, och även om det gått tre decennier sedan sist tänker de inte avvika från det på sitt första album sedan återföreningen år 2000. Här finns alltså fullt av