Hans debut för ett decennium sedan fick oss lite till mans att utropa Cody ChesnuTT till soulens tronarvinge och att rabbla Curtis Mayfield-referenser tills vi blev torra i munnen. Man kunde inte gärna förhålla sig på något annat sätt till hans snygga och melodistarka soulsingersongwriterdebut The Headphone Masterpiece.
Vad som hände sedan är inget att hymla om. "I used to smoke crack back in the day, I used to gamble with money and lose" sjunger han i Everybody's Brother, och även om det är en överdrift kan man konstatera att han inte kunde hantera sin snabba framgång särskilt väl. När han nu äntligen återvänder är läget ett annat. Nu är han gift, nu är han pappa, nu är han religiös och till och med lite pryd när han rensar sin vokabulär från sexanspelningar och svordomar. Men vi andra är tvungna att behålla våra ordval, eftersom samma superlativer gäller igen.
Landing on A Hundred är inspelad i Memphis, och vördnadsfullt får Cody ChesnuTT sjunga i Al Greens autentiska gamla mikrofon. Men trots associationerna till gamla soulhjältar är Cody ChesnuTT inte en del av någon retrosoultrend, på samma sätt som att R Kelly inte är det. I båda fallen talar vi istället om sångare och artister som står för grundläggande och eviga soulvärden, och som inte räds att vare sig luta sig mot tradition eller söka moderna uttrycksformer.
Något arrangemang blir för mycket Las Vegas, i synnerhet när han betygar hustrun sin kärlek i Love Is More Rhan A Wedding Day, men det tillhör undantagen. Oftare gör han flyhänt och känslig soul med både djup och spets. I've Been Life är smart Marvin Gaye-soul med Afrika-nostalgi och en flyhänthet i arrangemang och komposition som motsvaras av att såväl rytmsektion, röster och blås balanserar mellan exakt pricksäkerhet och rörelseutrymme. Where Is All the Money Going? å andra sidan är spänstig popsoul och en klockren hit för radio och topplistor. Och den här gången är Cody ChesnuTT bättre rustad att möta framgången, så låt det hända.