Chemtrails - Cuckoo Spit EP

Tina Rosenfink 00:00 9 Dec 2018

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem. Men okej, typ såhär: ni vet när man ser en film (för mig: Donnie Darko), läser en bok (för mig: Catcher in the Rye) eller hittar ett band (inte för mig men för många: Broder Daniel) som “förstår en”? Som beskriver exakt hur man känner och för en liten stund känner man sig mindre ensam. Så känner jag med Julia Brown och nu även med Chemtrails.

Mia Lust och Laura Orlova (bästa namnen ändå) är genierna bakom brittiska Chemtrails. Detta är ett band som fått alldeles för lite uppmärksamhet, och detta baserar jag endast på att jag inte hört talas om dem tidigare. Men ack! Vad glad jag är att vi funnit varandra nu.

Bandet har beskrivits som ett modernare Blondie och mjukare Black Lips, men ska jag vara ärlig tycker jag att Chemtrails är bättre än båda. Den nya EP:n Cuckoo Spit är perfekt för dig som gillar lo-fi indie, psykedelisk rock och 60-talspop. Enjoy!

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.

The Psychedelic Furs — Made of Rain

Ända sedan de första gången hörde Scary Monsters (and Super Creeps) 1980 har The Psychedelic Furs konsekvent bockat av alla de rätta rutorna, och även om det gått tre decennier sedan sist tänker de inte avvika från det på sitt första album sedan återföreningen år 2000. Här finns alltså fullt av