Chemtrails - Cuckoo Spit EP

Tina Rosenfink 00:00 9 Dec 2018

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem. Men okej, typ såhär: ni vet när man ser en film (för mig: Donnie Darko), läser en bok (för mig: Catcher in the Rye) eller hittar ett band (inte för mig men för många: Broder Daniel) som “förstår en”? Som beskriver exakt hur man känner och för en liten stund känner man sig mindre ensam. Så känner jag med Julia Brown och nu även med Chemtrails.

Mia Lust och Laura Orlova (bästa namnen ändå) är genierna bakom brittiska Chemtrails. Detta är ett band som fått alldeles för lite uppmärksamhet, och detta baserar jag endast på att jag inte hört talas om dem tidigare. Men ack! Vad glad jag är att vi funnit varandra nu.

Bandet har beskrivits som ett modernare Blondie och mjukare Black Lips, men ska jag vara ärlig tycker jag att Chemtrails är bättre än båda. Den nya EP:n Cuckoo Spit är perfekt för dig som gillar lo-fi indie, psykedelisk rock och 60-talspop. Enjoy!