Camila Cabello - Romance

Sophie Winberg 00:00 14 Dec 2019

Jag vet inte om det är artistisk fåfänga eller bolags-chefers tvång som tvingar singel-artister som Camila Cabello att släppa hela plattor. Men jag vet att det är helt onödigt. Vi kräver det inte av dem, de är inte bra på det, och deras framgångar hör hemma på singel-listorna ändå.

Att höra så här många mediokra, massproducerade poplåtar i rad gör det extra plastigt. Det skiner tydligt igenom hur pop-plattor som denna handlar om Big business, och inte sällan är fabricerade av enormt många människor vilket i sin tur ofta genererar ett oerhört slätstruket resultat. När man i mixen fått kämpa hårt för att få till ett någorlunda enhetligt sound av hundra olika kockar försvinner lätt alla kreatörernas egenheter.

Den här plattan är inget undantag. Den faller plums ner i för-många-kockar-fällan. Låt mig bifoga receptet till just denna soppa, i form av ett cirkel-diagram med ett urval av de spretiga huvud-kreatörerna bakom just detta album.

Den Charli XCX-författade duetten Señorita (med nuvarande pojkvännen Shawn Mendes) får väl räknas som någon slags höjdpunkt på detta Camila Cabellos andra släpp, men den räcker inte för att bära den hela mediokra platta den har i släptåg.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.