På restaurang bör mat, dryck och upplevelser alltid stå i centrum. När prylar och teknik blir viktigare än dessa parametrar är man ute på tunn is. Naturligtvis ska en krögare vara entreprenör med stora visioner, men i första hand bör krögaren vara just krögare. Älska sitt yrke och förstå vikten av att ge gästen en upplevelse utöver det vanliga. Att inte ta det mest väsentliga på allvar är slappt och cyniskt.
Smarta telefoner och ständig uppkoppling har gjort världen lite mindre. Idag är det appar som ger oss maximal tillfredsställelse i vår vardag. Och visst fyller tekniken och dess ständiga närvaro en viss funktion. Våra smarta telefoner och vår vurm för dem har gjort världen, och oss, lite dummare och lite plattare. Det yttersta beviset för att våra telefoner är viktigare än det organiska och äkta är app-restaurangen Pinchos. En restaurang där du som gäst sköter det mesta av serveringsjobbet själv - med hjälp av din telefon. Du beställer mat och dryck själv, via appen och du hämtar sedan beställningen själv. Saknar du något eller vill komplettera något snackar du med någon från tech support som finns på plats för att göra besöket lite smidigare och lite mer opersonligt. Saknar du smartphone får du naturligtvis låna en. Ja, allt för att krångla till besöket lite mer. Att gå ut och äta ska kännas lyxigt. Det är det vi betalar för.
Matmässigt gör Pinchos ingen förnärmad. Välbekant plockmat från de populäraste hörnen av vår fyrkantiga glob. De flesta munsbitarna kostar mellan 30 och 40 kronor, och sett till pris/styck kan det verka billigt, men det är bara nästan sant. Det är ett sätt att få oss att tro att vi äter billigt. Så vi beställer några till eftersom att det är så billigt. Därför är den lilla minihamburgaren så oerhört smart. Vi gillar den och surfar in ett gäng till eftersom den är så billig.