Toy Story

admin-kollegorna 11:23 23 May 2000
På grund av vår långa pressläggning hann jag inte se den svenskdubbade versionen men vis av erfarenheten kan man väl anta den är ungefär likadan - bara aningen sämre. Något går som bekant förlorat när originalspråket byts ut, inte minst stunsen och träffsäkerheten i ordlekar och oneliners. Och sådana är det gott om i Toy Story. Precis som de senare årens amerikanska barnfilmer lockar Toy Story oss vuxna att skrocka lite i smyg åt bonusgags och repliker som passerar småttingarnas huvuden. Men det är inte dialogen utan utförandet som fått Disneykoncernen att slå på den stora trumman - det här är nämligen den första helt datoranimerade långfilmen. Detta lär visserligen den yngsta publiken skita högaktningsfullt i men vi andra gapar ändå i ganska stor förvåning. Huvudpersonen i detta mikrodrama är träcowboyen Woody - pojken Andys favorit bland leksaker. Woody är dessutom kung i barnkammaren, ingen annan leksak vet lika mycket som han och ingen hyser samma mod. Woody sitter tryggt på tronen till det att Andy fyller år och en "ny kille kommer till stan" - Buzz Lightyear, den plastige rymdhjälten. Andy flyttar bryskt bort Woody från hedersplatsen på sängen och en ny ordning råder bland leksakerna. Woody försöker göra sig av med den nye men dras då in ett tempofyllt drama som nästan kostar honom hans ena träben. Det är kul att se på Toy Story, inte bara för att den ger liv åt den gamla, universella, barnfantasin: "vad gör leksakerna när jag sover?", eller att dylik teknik inte skådats förut, utan tack vare det faktum att Woody och hans kompisar faktiskt förlänats lite mänsklighet. Woody är både avundsjuk och smått kriminell men får ändå, i sluttampen, vår och filmens sympati - även om han naturligtvis får dela den med Buzz. Den stora skurken bor dessutom nästgårds... Det märks dock att vi befinner oss i ett pionjärstadie, det flyt i rörelse som den klassiskt animerade filmen kan erbjuda finns ännu inte här och även om det fläktar framtid kring Toy Story är det inte svårt att se att man om några år lär uppfatta detta som lika tekniskt avancerat som en stenyxa.Filmen går upp i både original och dubbad version.
Toy Story