Speed 2 - Cruise Control

13:51 23 May 2000
Uppföljare av kassasuccéer brukar av någon naturlag alltid bli sämre. Speed var en sällsynt monoton actionfilm som inte etablerade någon relation till rollkaraktärerna; som åskådare struntade man i ifall bussen massakrerades. Den holländske regissören, Jan De Bont - med en lång karriär som filmfotograf - regidebuterade med Speed och verkade måttligt intresserad av skådespeleri. Å alla kvinnors och feminismens vägnar blev jag inte ett dugg smickrad av att Sandra Bullock rattade den skenande bussen. Hon försökte som alltid förgäves pressa fram en ostyrig Julia Roberts-charm. Speed 2 - som utspelar sig på en framforsande lyxkryssare - väckte därför rätt stor förväntan. Hur skulle regissören klara av att bli ännu sämre? Det skulle åtminstone vara en prestation i sig. Men, förvånande nog, har Speed 2 blivit en klassisk action-och äventyrsfilm med stänk av James Bond. Där ettan var renodlad avskalad action är tvåan mer av bred publikfilm, familjefilm rentav, som infriar alla förväntningar på schablonartad spänning och romantik. Men, det måste sägas, alla med någon länk till Estonia-olyckan bör hålla sig borta från den här filmen. Sandra Bullock är blankare än någosin. Ett helt fartyg är på väg att förlisa och hon reagerar med den min man har när man öppnar kylkåpet och ser att man har glömt att köpa mjölk till frukosten. Jason Patric (Sleepers, Lost Boys) är till och med träigare än Keanu Reeves, som har valt att tacka nej den här gången. Men, Bullock och Patrick är faktiskt inte så dumma tillsammans, trots allt. De fungerar bra i den här sortens film som bara halkar förbi och, i bästa fall, är lite kittlande för stunden. Var så säkra på att det inför Speed 3 - en uppföljare går väl knappast att stoppa - redan har gått prestige i vem som spelar skurk. Dennis Hopper var den bombfixerade busspsykopaten i ettan. I tvåan är Willem Dafoe datasnille och hämnare som kapar det fartyg på vilket Bullock och hennes pojkvän, polismannen (Patrick), befinner sig ombord för att fördjupa sin relation. Polisen begår idel hjältedåd. Bullock är vimsig men kläcker en och annan idé. Logiken håller sisådär. I slutfasen, vars scenerier inte ska avslöjas här, undrar man dock som åskådare: varför hoppar inte passagerarna av båten!?
Speed 2 - Cruise Control