Sir

Kasia Syty 11:00 11 Jul 2019

Året 1998 satt hela min familj fastklistrad vid tjockteven och slukade varje avsnitt av den mexikanska telenovelan Esmeralda. Länge såg jag i henne – denna blinda fattiga skönhet som faller offer för sin omöjliga kärlek till den rika läkaren José Armando – godhet i sin renaste form. De av er som inte såg alla 137 rafflande avsnitt har nu tillfälle att knarka på minst lika obefläckad änglasnällhet, i och med den indiska bioaktuella telenovelafilmen Sir.

Ratna (mekaniskt skådespeleri av Tillotama Shome) är en rar tjänsteflicka från landet som drömmer om att bli modedesigner, eller, i sin ödmjukhet, åtminstone skräddarassistent. Efter att ha blivit bortgift, änka och utstött ur bysamhället under ett och samma år börjar hon om som hembiträde i Mumbai, hos den unge överklassfågeln-i-gyllene-bur Ashwin (tråkigt skådespeleri av Vivek Gomber), som i början av filmen dumpar sin blivande överklassfru och lider. Så småningom inser han att kärleken tillika den multifunktionella kravlösa hemhjälpsrobot han har törstat efter bor under hans tak och lagar hans fiskcurry. Det tar dock hela långa långfilmen innan hans känsloobjekt upphör med att kalla honom Sir (därav den ”slagkraftiga” filmtiteln!!)

Förvisso förekommer spår av charm i de långsamma rytmiska tagningar  som skildrar den kontrastrika stad som Ratna drömmigt spejar ut över från sin herres takterass (som Sir själv inte ens har besökt). Dessa få scener kontrasterar dock i sin tur de otaliga meningslösa matlagnings-, skjortviknings- och självutplåningssekvenser som gör att Sir landar i att vara en utdragen, gammaldags melodramatisk och inte ens bollywoodrolig pina. Se den endast om du finner mening i att slöa bort dina femtio bunkrade semesterdagar. Men kanske är det i så fall ändå bättre att bli gratis premiumyoutubare i en månad och se den bildsköna Leticia Esmeralda Calderón få synen tillbaka i avsnitt 59!

Filmrecension: Hypnosen

"Ernst De Geer har liknande problem som Ruben Östlund - satiren eller våra tillkortakommanden blir aldrig speciellt tydliga eller särskilt jobbiga att se."