Svek, primitivism och grundläggande moraliska val är vad filmmannen Nick Cave roat sig med på sistone. The proposition är en Deadwoodsk western (eller revisionistisk som det brukar heta om det mesta efter John Wayne) om 1880-talets Queensland. Nick Cave brukar ju gilla de stora penseldragen, både i sina storvulna gotikballader och framför skrivmaskinen. Det här är inget undantag. Precis som i (som jag minns det) egendomliga fängelsefilmen Ghosts of the civil dead har han försett regisserande aussie-polaren John Hillcoat med vad som lika gärna kunde varit en diskussionsuppgift i praktisk etik. Outlawbröderna Charlie (Guy Pearce) och Mike (Richard Wilson) haffas i prologen av Ray Winstones polisman. I bombastiska flashbacks får vi veta deras försyndelse: att ha slaktat en familj, däribland en gravid väninna till Winstones fru (Emily Watson). Och snart får vi ta del av titelns "förslag": att Mike slipper hängas om den tredje - och ännu mer ljusskygga - outlawbrorsan Arthurs (Danny Huston) huvud serveras på ett fat.
The proposition förutsätter nog att man förhåller sig i alla fall försiktigt positiv till hela Nick Caves idévärld. Det är kanske inte så mycket renodlad Murder ballads-romantik här - mer den gamla skolans smutswestern med lera, fluglik och män i akut behov av en weekend på Ramlösa brunnshotell. Men Cave tar fortfarande sig själv på blodigt allvar. Oavsett om det är darwinism, modernitet eller svek som avhandlas, finns det en grandios ton som för alla utom de mest hårdnackade fansen riskerar att bli lite uttröttande.
Utmärkt genomfört är det dock. Guy Pearce har inte varit så här rätt placerad sedan Memento. Sepiafiltren, wasteland-estetiken och den gamla Nick Caveska älsklingtesen att vi alla är bestar funkar förstås finfint ihop. Ändå önskar jag att han kunde göra något nytt med Kurt Weill eller Tom DiCillo istället. Så att dosen blev lite mildare.
Skådespelare:
Regi: