Out of Sight

admin-kollegorna 14:19 23 May 2000
När Jennifer Lopez (polisbrutte-Karen) är inklämd tillsammans med sin svettiga kidnappare i bakluckan på en bil, får man vare sig reda på om hon vill eller kan ta sig ut. Vi väntas snarare vara meditativt fokuserade på det dramaturgiska vägskälet huruvida Lopez tuttar ska trilla ur uringningen eller inte. Elliot Davis kamera, som slickar Jennifer Lopez smäckra bulor, är mer antastande än den buffel-buse som ligger bredvid henne. Tja, och ärligt talat så finns det inte så mycket annat att vara nervös över i Steven Soderberghs tandlösa film. Flås och godnatt. Out of Sight är lika menlös som en gläfsande knähund, och Soderberghs uttalande att det inte finns något "pedantiskt utforskande" av filmens karaktärer utan att de "bara är", får genast en ny och outhärdligt korkad innebörd. Andefattig ironi har aldrig varit annat än tecken på fantasilöshet, och polerade ytor utan en Tim Burtons, John Waters, eller Quentin Tarantinos bakomliggande kärlek till det enkla och banala, är bara neurotisk och feg fåfänga. Soderbergh, som främst blivit känd för den upphaussade Sex, lögner och videoband bjuder på ett urvattnat och gubbsjukt saftkalas som dryper av tafatta klicheér och blinkningar; frysta bilder, slowmotion och mesfunkiga skurkar som heter Chino. Det är tråkigt fult, och dumt. Liksom fullträffen Jackie Brown bygger Out of Sight på en roman av den seglivade och firade deckarförfattaren Elmore Leonard. Men oavsett om den senare filmens förlaga nu utgör bättre eller sämre manusvirke, kräver Leonards berättelser det som Quentin Tarantino gav Jackie Brown: en dimension av visuella ideér, och ett personligt tilltal, och karaktärer med mer än en tumbredds integritet. Men Soderberghs hjältepolis-donna Karen Sisco (Jennifer Lopez) och snälle bankrånare Jack Foley (George Clooney) är vare sig rimliga, roliga, vettiga, sexiga, eller vad i helskotta det skulle kunna tänkas vara tal om. Soderbergh vanhedrar B-action, fördummar gangsterfilmen och har dessutom mage nog att dra ärade Herbie Hancock i smutsen. Finns det någon stiftelse för destruktion av meningslösa filmer? Skicka genast någon Papi Raul för att rensa upp och ge Steven Soderbergh tjänstledigt så att han kan åka till ett identitetsläger i Nevadaöknen. Någonstans där det är riktigt, riktigt torrt.
Out of Sight