Michael

admin-kollegorna 09:34 23 May 2000
En lysten tidningskung får nys om att en ängel har anlänt till ett avdankat motell på den amerikanska vischan. Två journalister samt en ängelexpert kommenderas till avkroken där de finner det försoffade scoopet: ärkeängeln Michael. Journalisterna dansar krigsdans i förhoppningen om storkovan, medan experten är skeptisk. Men då de fyra väl rullar fram på landsvägen, finns det emellertid inte mycket att orda om. I stället stämmer de spontant in i en klämmig variant av All You Need is Love. Under den alldeles för långa resan tillbaka till Chicago bevittnar, det numera, hårt sammansvetsade gänget återuppståndelsen av en tillplattad knähund, Travoltas pliktskyldiga danssteg, samt ett dussin andra överfinurliga strapatser.Nora Ephron -- som regidebuterat med den käckt romantiska Sömnlös i Seattle, och även författat manus till den något mänskligare När Harry träffade Sally -- må i mångas ögon vara en mästare inom sin genre. [p][/p] Men den enda komiska behållningen av Michael är den indirekt givna bilden av vad som anses vara kontroversiellt och förbjudet. Och därmed gränsöverskridande nog för att hämmade och inbundna individer, i Michaels regi, ska finna tillbaka till sina rätta jag. Ärkeängeln är nämligen ett flygfä som kedjeröker, halsar burköl, dansar med många flickor på en gång, och, under av under, har sex. Med dessa meriter får han banalt nog inte bara en gapande skara anhängare, utan även den torre journalisten (Hurt) att slåss som en karl och den prydliga experten Winters (MacDowell) att sjunga söta sånger om pajer innan hon velar till sänglägret. Om Ephrons avsikt verkligen är att ge oss för mycket av det goda -- med klicheér som i ett jämnt tempo staplas på varandra -- förtas den tjusning detta eventuellt skulle kunna frambringa av ett upplägg som dessvärre inte känns annat än oengagerat tillbakalutat. Filmens dialog är i torftigaste laget och när, framför allt, MacDowell men även Hurt framvisar osedvanligt vaga karaktärer är Travolta den ende som verkar närvarande. De åskådare som oförklarligen missar budskapet, behöver bara sluta ögonen och koncentrera sig på Ave Maria, Bright Side of the Road, It Could Happen to You, eller Spirit in the Sky, för att endast nämna ett axplock från filmens musikaliska frälsningsrepertoar.
Michael