Jack

admin-kollegorna 11:39 23 May 2000
Detta är kanske lite som att svära i kyrkan, men: Francis Ford Coppola är ingen bra filmskapare. Inte längre. Efter att ha tagit del av denna närmast aggressivt sliskiga och honungsdrypande komedi för barn och vuxna är det svårt att finna något som talar för att nämnde regissör, som alltså gjort stora, gigantiska, konstverk som Apocalyps och Gudfadern-filmerna någonsin mer kommer att göra en engagerande film. Glansdagarnas teman, Vietnam och maffian, får väl anses vara uttömda.Nå. Festliga och goda paret Powell får en son som lider av ett dittills icke skådat syndrom; pojkens kropp åldras fyra gånger så snabbt som en vanlig människas. Efter detta korta konstaterande flyttas vi fram i tiden då barnet, mentalt sett, är tio år gammalt men ser ut som en 40-åring. Närmare bestämt som Robin Williams.Sålunda en film om utanförskap och om att vi alla kan växa genom att hjälpa andra. En film som Edward Scissorhands vittnar om att dessa fyrkantigt goda premisser i sig själva inte behöver leda till katastrof. Och detta börjar heller inte så illa med en förvånansvärt återhållen Williams och en problembild som får en och annan förälder att reagera pavlovskt: "Ett barn i emotionell fara! Fram med parentomobilen." Men sedan bär det iväg. Käpprätt. Till skillnad från ovan nämnda genrekollega bjuder Jack inte på några som helst konflikter. Coppolas pedagogiska önskan att få publiken att inse att alla människor är av lika värde går helt förlorad i den skock av goda intentioner och vidsynta människor som omger den förfördelade Jack. Till och med skolans elakingar är i grunden goda, och Jacks föräldrar, fröken, extralärare, granntant och rektor får med gemensamma krafter Sound of Music att framstå som en tung dokumentär från Bosnien. Visst, konflikten finns i Jacks sjukdom men eftersom dess utgång är på förhand given, måste det någoting annat till för att hålla publiken vaken. Coppola satsade milt sagt fel när han sålde intrigen och köpte socker och smör för pengarna.De som såg hur Coppola, med sin infantila barnsaga, drog ner den annars sevärda episodfilmen New York Stories anar hur Jack ter sig och resten av befolkningen är härmed också varnade. Glömt något? Jo, Bill Cosby har en stor roll.
Jack