Heaven

Roger Wilson 15:24 6 Jul 2002
När Tom Tykwer nu ska förvalta parhästarna Kieslowskis och Piesiewicz gamla ofilmade manus så är det en helt annan regissör som träder fram än mannen som gav oss den stundtals irriterande [I]Spring Lola[/I]. En del av Kieslowskis formspråk har smittat av sig och den här versionen av Tykwer är en lugn, balanserad, stillsam och filmisk regissör. [I]Heaven[/I] var tänkt att vara första delen i ytterligare en trilogi av Kieslowski, och handlingen tar sin början när en kvinna (Cate Blanchett) grips efter att ha försökt spränga en av Turins största drogdealare i luften. Under förhören som följer på gripandet utvecklas en romans mellan engelskspråkiga Paccard och hennes italienske tolk. Kommunikationen sker genom kassettband, och en märklig och ödesdiger kärlekshistoria tar sin början. [I]Heaven[/I] bygger mycket på tystnader, pauser och bilder. Särskilt mycket utveckling av karaktärerna sker faktiskt inte, men det känsliga och intima spelet mellan Cate Blanchett och Giovanni Ribisi gör att historien ändå fascinerar. Blanchett har ju glänst i nästan varje roll hon har spelat de senaste åren, men Ribisi tillhör gruppen av underskattade skådespelare som sällan får visa allt de kan. För Ribisis del innehåller meritlistan allt från rollen som Phoebes bror i [I]Vänner[/I] till insatser i actionfilmer som [I]Gone in 60 seconds[/I]. I [I]Heaven[/I] återupptar och utvecklar han och Blanchett det samspel som de påbörjade i fjolårets mysrysare [I]The Gift[/I]. Det är stillsamt, eftertänksamt och fascinerande, och faktiskt ett värdigt och sparsmakat eftermäle åt den bortgångne Kieslowski.
Heaven