Go Now

14:10 23 May 2000
Få filmer vågar ta upp ett så känsligt ämne som sjukdomen MS, och dessutom försöka skildra den problematiska vardag som följer i dess spår. Go Now vill göra det så realistiskt som möjligt, men ändå är det mest intressanta med filmen dess regissör, manusförfattare och den manliga huvudrollsinnehavaren -- som alla tillhör toppskiktet av unga, brittiska förmågor just nu.Efter ha fått en gedigen erfarenhet som TV-regissör (bl a Cracker) debuterade Michael Winterbottom på biograferna med den omtalade Fjärilskyssar (1994). Go Now är hans andra film, och vid årets filmfestival i Cannes visades Jude, en kostymfilm som bygger på en roman av Thomas Hardy. Tre väldigt olika filmer, som förenas av en starkt driven berättarteknik och utmärkta skådespelarinsatser, i Go Now varierar Winterbottom formen; vissa sekvenser utspelas i svart-vita stillbilder med putslustiga kommentarer, och undviker på det sättet några av de sentimentala fällor som alltid hotar runt känsliga ämnen.Den begåvade manusförfattaren Jimmy McGovern (Cracker, Priest) skrev manuset tillsammans med Paul Henry Powell som själv drabbades av MS i slutet av 80-talet. Filmen bygger till stor del på Powells egna erfarenheter, om viljan att kunna fortsätta leva ett vanligt liv, vara en av grabbarna och känna sig som en riktigt man i sängen.Handlingen utspelas i Bristol, och stadens miljöer och egenproducerade musik har en stor del i filmen - håll utkik efter Tricky i rollen som sig själv, dvs popstjärna. Robert Carlyle, just nu aktuell som psykopaten Begbie i Trainspotting, spelar Nick som blir kär i Karen (Juliet Aubrey). Filmen skildrar i lika stor grad deras kärlekshistoria som de problem som uppstår när Nick börjar tappa känseln, börjar halta och varken kan arbeta eller spela fotboll.Det finns ett rakt, ärligt tilltal i filmen som är sympatiskt, vilket paradoxalt nog också är filmens svaghet. Man hade önskat att den hade vågat gå djupare, vara mer motsägelsefull och faktiskt otydligare. Grabbskämten, som fick mig att rysa emellanåt, kunde också ha tonats ner en smula. Samtidigt står sig Go Now, som visserligen inte är någon stor filmupplevelse, bra i konkurrensen från det övriga, smått mediokra utbudet på våra biografer. Och lita på att vi kommer höra mer från samtliga inblandade.Jimmy McGovern skriver på en TV-serie, Robert Carlyle ser vi snart i Ken Loachs nya film och Michael Winterbottom redigerar nu sin senaste film som handlar om en fotograf i ett krigsdrabbat Sarajevo. Till intresserade vill jag också rekommendera TV-serien Family som dyker upp på SVT inom den närmsta framtiden, regisserad av Michael Winterbottom efter ett lysande manus av den irländska författaren Roddy Doyle. Håller ni reda på alla namn? Glöm för all del inte bort Go Now.
Go Now