Gigli

Roger Wilson 16:53 4 May 2004
[I]Gigli[/I] är ingen dödskalle. Den är inte värd ett så känslosamt och laddat betyg. Gigli är mest en lång, utdragen gäspning. Inget för den hängivne kalkonfantasten alltså, här kommer skammen snarare som ett fåtal ondskefulla nålstick. Det är däremot paret Affleck/Lopez som ensamma står för hela pinsamhetskonceptet. Inte ens en hjärnskadad rollfigur som har som favorithobby att skandera raptexter lyckas kvala in på skamtoppen när han tvingas konkurrera med Bennifer. En topplista över [I]Giglis[/I] värsta skämsrys ser i stället ut så här: Plans nr 3: Jennifer Lopez spelar en flata, som bestämmer sig för att gå snopp eftersom Ben Afflecks karaktär är så charmig. Effekt: Skamsvett under armarna. Plats nr 2: Ben Affleck har en sorts nyknullad glow omkring sig genom hela filmen, lite som en gravid kvinna. Ett sorts tuppigt "gissa vem som fick ligga igår"-flin som är fullkomligt vidrigt att titta på. Framför allt när det upprepas i varenda scen. Effekt: Jag försöker distrahera mig från skammen genom att tröstäta. Glassbåtar. Ett helt paket. Förstaplatsen: Afflecks skådespeleri blir plötsligt övertygande. För första gången på flera år. I Bennifers sexscener. Åh, härregud vad pinsamt. Jag skäms och rodnar och blir nästan lika illa berörd som under Madonnas submissiva scener i [I]Swept Away[/I]. Det finns lyckligtvis bara en sexscen i [I]Gigli[/I] - men det är självklart att den var spiken i kistan på Bennifers förhållande. Att se sin kärlek förevigad i de här sammanhangen är ungefär lika romantiskt som att fira sin smekmånad på en mottagning för veneriska sjukdomar. Effekt: Jag vill inte bli för privat, men tvivlar på att min sexualdrift någonsin kommer att bli fullständigt återställd.
Gigli