Fantomen

10:09 23 May 2000
Som seriefigur var han före både Stålmannen och Läderlappen och det påstås att han fortfarande läses dagligen av 60 miljoner människor. Tro't den som vill. Men som figur på vita duken lär han bli kortlivad. Fantomen floppade i USA och om inte Paramount Pictures oförklarligt ska ge sig in på ideell välgörenhet så blir det ingen uppföljare, ingen "tvåa", med den vandrande vålnaden.Jag höll nästan på att skriva: "synd". För trots att förutsättningarna inte är de bästa med Simon Wincer (Rädda Willy och Lightning Jack) som regissör, Jeffrey Boam (Dödligt vapen 2 & 3) som manusförfattare och den färglöse Billy Zane (Lugnt vatten) i huvudrollen så är Fantomen en oförarglig och riktigt anständig matinéfilm. Filmen bygger på de två första serierna publicerade i New York Journal American från 1936, The Sengh Brotherhood och The Sky Band. När bakgrunden raskt klarats av, att den förste Fantomen spolades i land på Bengalens strand 1536, efter en attack av Singh-piraterna, och då svor vid sin döde fars skalle att alltid bekämpa brottslighet rullas en enkel historia om makt och girighet igång. En amerikansk affärsman, Xander Drax (Treat Williams), är på jakt efter Tougandas tre dödskallar, gömda i Bengalens djungel. För se, med dessa tre dödskallar kan innehavaren bli herre över en energikälla tusen gånger starkare än vad människan känner till. Så man kan förstå att Drax är sugen och möjligen undra varför det inte kryllar av maktgalna män i Bengalen. Det tycks som om filmmakarna medvetet hållit nere på sensationella specialeffekter och sökt sig till ingredienser som snarare påminner oss om gamla tiders matinéfilmer med Errol Flynn. Biljakt med jeep i djungeln, dramatik i hängbroar och Djungelpatrullen! Det vilar något sympatiskt otidsenligt och oskyldigt över det hela och även om jag inte med bästa vilja kan påstå att jag längtat efter att se Fantomen på duken så är det svårt att inte låta sig roas. Sen är det antagligen en annan historia att män i trikåer för tankarna åt helt andra håll än kraftfullhet och manlighet.
The Phantom