En djävul till flickvän

Roger Wilson 20:03 20 Sep 2001
Den tydligaste trenden inom den amerikanska filmen just nu är överflödet av komedier om amerikaner med svaga intellekt. En marknad som uppriktigt sagt känns mättad efter filmer som [I]Freddy Got Fingered, Say It Isn´t So, Little Nicky, Road Trip[/I] och [I]Dude, Where´s My Car[/I]. [I]En djävul till flickvän[/I] är ytterligare en i raden, och de klent begåvade huvudpersonerna heter den här gången Wayne, J.D. och Darren - tre kompisar som förenas av en fanatisk kärlek till sångaren Neil Diamond och en socialt misslyckad skolgång (åskådliggjort genom en scen från en skolmatch i amerikansk fotboll där J.D. struttar runt i en maskotkostym, Darren är med i cheerleadertruppen och Wayne sitter på avbytarbänken). Trots allt lever de ändå ganska lyckliga fram till dess att Darren får en ondskefull flickvän, Judith Fessbeggler, som inte bara har ett löjligt namn och en generös urringning - hon är också en kall och beräknande karriärkvinna som förnekar Darren sex, tvingar honom att operera in silikonimplantat i rumpan och förbjuder honom att träffa sina gamla loserkompisar. Alltså måste Darren räddas, och flickvännen försvinna. En djävul till flickvän är en amerikansk variant av buskis, en sorts popkulturell motsvarighet till Stefan och Krister - med samma plumpa övertramp. Om inte titeln skrämmer bort alla med ett visst mått av feministiskt intresse så kan jag till exempel upplysa om att filmens tre största kvinnoroller består av karaktärer som en kall bitch som vill bli dominerad, en blivande nunna som i slutscenen klär sig som en prostituerad - samt en skäggig dam. Det är ganska tydligt att upphovsmännen till [I]En djävul till flickvän[/I] skulle kunna offra vitala kroppsdelar för att få en smula av Farrellybrödernas talang, men det här är ingen [I]Den där Mary[/I]. Nej, inte ens en blek kopia av förebilden. Men det mest sorgliga med hela anrättningen är väl att samtliga skådespelare kan prestera så mycket bättre. En plump i protokollet för såväl Jason Biggs ([I]American Pie[/I]), Jack Black ([I]High Fidelity[/I]), Steve Zahn ([I]Chain of Fools[/I]) och Amanda Peet (TV-serien [I]Jack och Jill[/I]).
Evil Woman/Saving Silverman