Drakarnas Rike

20:24 1 Sep 2002
Det har raljerats om svenskpolska skönheten Izabella Scorupcos förmåga, eller kanske ens möjligheter, att välja manus - i synnerhet när senaste alstret alltså handlar om hur en elak draksvärm tar över jorden. Men ska man också betvivla Hollywoodskådespelare på A-listan som Matthew McConaughey och Christian Bale? De kan uppenbarligen vraka bland filmmöjligheterna, och knappast känna sig tvingade till medverkan. Svaret, och därmed nyckeln till hela den här filmens problem - som är ganska stort - är att dess ansats är i stil med när kultur-Sverige håller andan för att Ingmar Bergman ska göra en TV-serie. Ambitionen är uppenbarligen att göra ett epos. Den ultimata röksvarta framtidsvisionen, [I]Mad Max[/I]-supreme. Efter 11 september-tragedin framgår symboliken klar som drakeld i gryningen. En värld under terror. Gissa vilken nation som måste leda kampen mot frihet? McConaughey är den hårdpumpade men guldhjärtade Amerikanen, slocknad cigarrstump i mungipan - så starkt är hans rättvisepatos att han ständigt har tårblanka ögon - står vid förödelsens eld, och det är bara CNN-skylten som fattas för att inte förväxla McConaugheys rollfigur med en brandman vid Ground Zero. Hans och Bales intensiva överspel slår ut allt annat i filmen, statisterna står som lama av skräck och syrebrist. Scorupco har också vittnat om allvarliga repetitioner där de stiliga hunkarna utforskade sina gestalter via djup method acting och att hon endast fick tilltala dem med deras rollnamn, och nu måste det sägas: Bale och McConaughey är för pretentiösa för den här filmen. Det handlar om en drakinvasion, för guds skull! Det är inte särskilt spännande, mest tjatigt, men vackert filmat, och hade det varit en Arnold Schwarzenegger eller Kurt Russell eller kalvig Mel Gibson i tidernas begynnelse, eller vilken annan skön lirare som helst som diggar grejen med att slakta ett drakmördarsläkte och rädda jorden och hänga med en snygg helikopterförare som allas vår Iza - då kanske [I]Drakarnas rike[/I] varit värd en videokväll. Nu räcker inte ens "pekoral".
Reign of Fire