Buffalo 66

admin-kollegorna 09:48 23 May 2000
Bill har just muckat från ett fängelsestraff som han tog på sig eftersom han var skyldig sin bookmaker 10 000 dollar, och nu är Bill ute efter hämnd. Inte på bookmakern utan på favoritlagets fotbollspelare som missade en avgörande spark och enligt Bills logik alltså är skyldig honom 10 000 dollar. Minst. Men vägen till upprättelse är lång. Det ska erkännas att det tog en stund innan jag såg denna films förtjänster, men så är de också ganska väl gömda - inte sällan bakom en doppad mikrofon eller ett malplacerat lampstativ. Faktum är att missarna tidvis är så frekventa att man nästan skulle kunna placera in Buffalo 66 i kategorin metafilm. Men okej, ibland är det visare att fria än fälla. Omtagningar är dyra, så även framkallningen. Men det är inte bara mikrofonbommen som skymmer sikten. Gallos dialogmanus, eller snarare monologdito - för här är det mest Vincent själv som orerar - är så störande ettrigt att endast varannat ord når innerörat (vilket i och för sig inte gör större skada då allt han säger, enligt tarantinoidernas lag, upprepas minst en gång). Men Gallos envetenhet vinner ändå i längden, plötsligt uppstår det ett mönster i Bills irrfärder, det som först kan tolkas som neurotisk självgodhet är egentligen total brist på självaktning och när vi i några smärtfulla scener presenteras för hans föräldrar (ljuvligt avtrubbade Gazzara och Huston) faller många pusselbitar på plats. Dock långt ifrån alla. På väg till barndomshemmet kidnappar Bill den unga white-trash-bönan Layla, han behöver nämligen någon som kan agera hans fru, och även om Christina Ricci gör sitt bästa att besjäla henne är Layla vid filmens slut fortfarande lika mycket av en gåta som när hon först kommer trippande i sin balettdräkt. Detta är dock självklart inte något som bör avskräcka den hugade. Buffalo 66 har en egen ton, en okonventionell, disharmonisk charm som gör den till en klart mer angelägen import än många av de amerikanska så kallade independentfilmer som har regnat över oss sedan Tarantino fick storbolagen att vädra stora inkomster till liten insats. Info: I och med Buffalo 66s premiär har Filmsverige fått en ny, liten distributör, Atmosphere, med bland andra Petter Mattsson från filmfestivalen Popcorn.
Buffalo 66