Birth

Johanna Koljonen 15:34 1 Mar 2005
När en tioårig pojke vid namn Sean dyker upp hemma hos nyförlovade Anna (Nicole Kidman) för att meddela att han är hennes avlidne make skrattar hon ut honom direkt. I intellektuella östkustfamiljer där Lauren Bacall är matriark tror folk nämligen inte på reinkarnation. Men när ungen avslöjar detaljer om hennes sexliv förförs Anna snart av sin vilja att tro. För att också vi tittare ska få tid att bestämma oss ramar regissören Jonathan Glazer (Sexy Beast) in Kidmans ansikte i en närbild som pågår i minuter. Hennes osäkerhet speglas i vår. Är själavandring möjlig inom ramen för den här filmen? Vad är det här för genre egentligen? Hade man inte sett Sjätte sinnet och The Others skulle man gissa på ett drama om sinnessjukdom och sorgeabete. Men Glazer har också sett de rullarna och vägrar ge oss tydliga signaler. Utan genreförväntningar blir det också svårt att hantera den obekvämt sensuella relation som strax spirar mellan änkan och barnet. Den enda som är säker på vad hon känner inför peddovibbarna är gamla frun (Bacall). Hon hotar sin dotter med polisen. Glazers bakgrund i musikvideos och reklam förklarar hans självsäkra bildsinne, men han är också en ypperlig skådespelarregissör. Lillkillen Cameron Bright är inte gullig en enda sekund (så fruktansvärt fel det hade blivit med Haley Joel Osment i rollen!) och Glazer håller honom också på rätt sida om djävulsbarnsklichéerna. Danny Huston, Anne Heche och Peter Stormare gör sina bästa roller på länge och Kidman får visa upp det där skoningslösa draget som gjorde Dödligt begär så fruktansvärt effektiv. Det finns inte många aktriser i Hollywood som kan hålla sympatierna på sin sida medan de funderar på att förföra ett barn. På den amerikanska diskussionen kring en oskyldig nakenscen lät det som om Birth var ute för att provocera med sitt ämne. Men det är aldrig barnet som är passionens objekt i den här filmen. Spänningarna kretsar kring den döde Sean, den cyniske akademikern som inte trodde på något alls. Lillkillen är inte ett problem för att han tvingar filmpubliken (och den västkustintelligenta som Anna lever bland) att ta ställning till huruvida kärleken kan övervinna allt. Ungen blir ett problem för att han tvingar folk ta ställning till livet efter döden. Eller kanske snarare livet efter dödsfall, som Glazer känsligt visar i sinn hjärtskärande slutscen. Det är de som blir kvar och hotar att drunkna i sin saknad som behöver födas om. [I]Premiär 4 mars[/I]