American Pie - The Wedding

16:00 2 Sep 2003
Det är dags. Jim (Jason Biggs) gifter sig med sin seriefigursmässiga flickvän Michelle (de älskande kallandes varandra "nymfo" respektive "pervo"). Innan dess ska Jim hinna raka pungen, fixa den perfekta brudklänningen och fria förstås, så snart Michelle sugit av honom under restaurangbordet - den senare en rätt strålande inledningsscen när närapå klassiska [I]American Pie[/I]-konceptet blir trilogi. Regisserar gör Bob Dylans son Jesse, vars förra film var marijuanaeposet [I]How High[/I]. Som de flesta vet koncentrerar sig emellertid [I]American Pie[/I] mindre på cheeba-cheeba-cheeba och mer på, eller ALLT på sex och allsköns skämt man kan dra om ett underliv plus - givetvis icke oviktigt - allmän tonårsångest. Under snorren-i-äppelpajen-incidenten, eller, som i den aktuella rullen, pubeshår-över-hela-bröllopstårtan-katastrofen, ligger en grundton av att det här spektaklet är värt att tas på allvar. Jason Biggs - det är så lätt att tycka om Jason Biggs - tycks lägga ned tio gånger så stort engagemang i sin rolltolkning än vad hans indiefilmmotsvarighet Jason Schwartzman någonsin setts göra i ett kredprojekt. I regin, i stämningen, finns värme och känslighet och det är ju fantastiskt att skriva det när man samtidigt ser framför sig Jims pompöse, Platon-citerande polare Paul Finch moona från ett bilfönster. Men så är det. [I]American Pie[/I] är sympatiska filmer, som aldrig skulle sänka sig till ängsligt flams. Bara en sån sak - en tjej som gillar att knulla som en kanin är filmens prinsessa, hon som ska få sitt drömbröllop. Det vill säga: Kvinnlig sexualitet skildras som något helt naturligt (som det är) vilket i vanliga fall sker lika ofta i amerikansk film som Bush säger nej till krig. [I]The Wedding[/I] håller ungefär samma kvalitetsnivå som de två förra [I]American Pie[/I]-filmerna, men denna hade fått högre betyg om det inte vore för att några scener är för utdragna (till exempel gaydans-kampen). Det är kul, men inte så länge. Dessutom är den lite väl dämpad, trots Seann William Scotts non-stop hispighetskaskader inklusive kräkframkallande bajsätning. Men, i alla fall, ett biobesök som får en att känna att det inte var helt visset att vara vilsen ungdom.
American Wedding