Inte ens ett halvår har gått sedan de nya ägarna tog över konkursdrabbade The Tivoli i Helsingborg. Men tur med vädret och storsatsning på after work gör att klubben andas livslust igen.
Nyheten om att den klassiska rockklubben The Tivoli tvingades lägga ner på grund av konkurs kom som en chock och en kniv i hjärtat på Helsingborg som haft den som ett landmärke sedan 1996. Och kanske slog beskedet hårdast mot den tidigare ägaren Hasse Jönsson.
– Folk har hånglat här för första gången och det finns dom som gift sig här. För mig har det varit både ett livsverk och en livsstil, sa han till Helsingborgs Dagblad när konkursen var ett faktum.
Men en månad senare stod Hasse återigen på förstasidan, den här gången med ett brett leende. The Tivoli hade räddats och tagits över av ägarna bakom restaurangen Sillen och Makrillen. Hasse Jönsson anställdes direkt och med mindre än en månad senare slogs dörrarna upp för allmänheten den 1 december.
– Allt gick väldigt fort och såhär i efterhand var det kanske inte optimalt att ha nyöppning i december, när så många är uppbokade på annat. Men vi hade inte så höga förväntningar, utan snarare höga förhoppningar och en tro på att det skulle bli bra, säger Joakim Flinck, en av The Tivolis nya ägare.
Och mycket har hänt sedan nyöppningen i decembermörkret. Efter en större renovering av klubben så har den stora scenen byggts om, caféet är borttaget och vinylbaren fungerar på samma sätt som förr i tiden.
– Vi vill komma tillbaka till vad det var förr. Tivoli ska vara ett enda stort ställe där man har fri tillgång till allt som finns. Man ska kunna välja efter smak. Om man vill lyssna på rock ska man kunna göra det och om man vill lyssna på något mer poppigt ska man kunna göra det , säger han och fortsätter;
– Det finns ganska mycket ”döytor” som vi vill ta bort. Garderoberna till exempel, som vi nu har två av. Vi vill ändra om så att vi har en stor istället, så att det effektiviseras så mycket som möjligt och på sätt kan skapa bättre yta och plats för fler gäster, säger Joakim Flinck.
De nya ägarna går in och gör en hel del förändringar på ytan, men har bestämt sig för att inte rubba på grunden till det som The Tivoli alltid har varit för Helsingborg – en rockklubb och en kulturell mötesplats. Därav var det självklart att ta med de gamle räven Hasse Jönsson på det nya tåget.
– Det kändes jätteviktigt. Han sitter egentligen på facit och så kommer vi med ekvationer som han redan kan. Det har varit otroligt lärorikt och bra att ha honom med hela vägen. Han tar med sig mycket positivitet och sprider en bra känsla.
En av de större satsningarna som sjösattes direkt efter övertaget var upprustningen av uteserveringen, som helt glasas in och väderanpassats. En anpassning som med facit i hand kanske inte var jätteakut med rekordvärme i södra Sverige.
– Nej men tittar vi på förra sommaren, som faktiskt var fruktansvärt, så vill vi kunna erbjuda en uteservering som fungerar även om det skulle regna eller vara lite kallare. Och när solen är framme fylls uteserveringen snabbt ändå, det har vi sett hela sommaren hittills, säger Joakim Flinck.
Vädret och ett visst stort fotbollsarrangemang i Ryssland som visas på storbildsskärm på kajkanten har hjälpt till på traven för att locka Helsingborgarna tillbaka till det klassiska gamla stället.
– Fotbolls-VM och det fina vädret har gjort att vi har fått ett återtåg och det är kul för vi ser både gamla och nya gäster och har fått mycket positiva reaktioner.
Ett annat lockbete har varit satsningen på after work-eventet ”Big AW” som körs varje fredag, året runt. Den sista fredagen i juni var det premiär på utescenen.
– Det var helt fantastiskt. Bra väder, bättre människor och underbar stämning. Vi körde bandet på utescenen så gästerna skulle kunna njuta av ett bra uppträdande och det fina vädret samtidigt.
Efter en lugnare vår och en succésommar med mycket besökare blickar nu The Tivoli framåt emot hösten. Hasse Jönsson fortsätter stå för majoriteten av bokningarna men några avslöjanden om vad som komma skall blir det inte.
– Vi har inte spikat schemat helt än utan håller på med det för fullt. Så om jag skulle berätta något för dig skulle folk nog inte bli så glada. Men på evenemangsfronten är vi med och anordnar Queens of Pop redan i sommar och har satsat stort på Champagne Safari i november, säger Johan Flinck.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 07, 2018.