Sveriges coolaste jobb: H&M Home

Redaktion 12:34 12 Sep 2019
Camilla Henriksson är marknads- och kommunikationschef på H&M Home som har 140 anställda i Sverige. 
 
Berätta lite om din arbetsplats? 
– Vårt huvudkontor i centrala Stockholm är ständigt i rörelse. Det är en oerhört kreativ miljö där man ofta får se glimtar av vad alla arbetar med och på så sätt förstår man sin del i det hela. Vi är ett team och alla är lika viktiga delar i det som är H&M Home. Det är kul att se hur kontorets utformning möjliggör ständiga möten med kollegor vilket konstant föder spännande idéer! 
 
Hur ser personalstyrkan ut? 
– Vårt team är väldigt mångfacetterat, här sitter alla från arkitekterna som ritar våra butiker till inköpare, designers och marknads- och kommunikationsavdelningen. Vi strävar också efter att uppnå mer mångfald i våra team, som kan stärka vår redan dynamiska miljö och kultur. 
 
Vilken typ av kompetens letar ni efter just nu och hur bär man sig åt för att få jobb hos er?
– Kompetensen vi letar efter är alltid olika utifrån vilket specifikt behov vi har. Något som vi alltid värdesätter är passion för vårt varumärke och produkter. Vi letar också efter personer som tillsammans med sitt team motiveras av att utveckla sig själv och företaget, så att vi alltid kan erbjuda våra kunder det bästa. 
 
Vad bör man plugga? 
– Det beror på vilka mål man har, här finns allt från konstnärer till ekonomer och projektledare. Vi tror på människor och om man är driven kan man komma långt.
 
Om du skulle ge några råd till en person som ska sätta sig i skolbänken idag, vad skulle det vara? 
– Välj utbildning med hjärta, då följer hjärnan och motivationen med. 
 
Vad har du själv för utbildning? 
– Jag har gått ekonomiskt program på gymnasiet och sedan interna och externa utbildningar inom H&M där jag har jobbat i många år.  
 
Är du nöjd med valet av sådan? 
– Absolut! För mig personligen har den långa erfarenheten inom H&M-gruppen varit en väldigt viktig del i min utveckling. Jag har fått möjlighet att växa inom företaget och lärt mig oerhört mycket på det. 
 
Vad är den rakaste vägen till drömjobbet i din bransch?
– För mig har det alltid det viktigaste varit att jag jobbat med saker som jag brinner för och tycker är roliga och då har vägen formats efter det. 
 
Har det här alltid varit målet för dig?
– Jag har alltid haft en passion och engagemang för alla typer av kommunikation och kundupplevelser och ett brinnande inredningsintresse så jag har definitivt mitt drömjobb. 
 
Har du en plan-b?
– Inte en plan direkt men har många områden som jag tycker är spännande och är fortfarande väldigt nyfiken på nya saker så det finns mycket kvar att göra.
 
Vad har kontakter betytt för dig?
– Mitt nätverk har betytt jättemycket för mig, det är något som jag värdesätter väldigt högt och vill också själv kunna hjälpa andra i den mån jag kan. Under min karriär har jag uppskattat att kunna bolla tankar och idéer med människor jag känner och respekterar. 
 
Har du något okonventionellt karriärråd?
– Jag tror att det viktigaste är att våga följa sitt hjärta och göra ett bra jobb på varje position man har. Det kanske inte är okonventionellt, men ett karriärsråd. 
 
Finns du något du vill göra, som du ännu inte gjort? 
– Massor, det händer så mycket med utvecklingen och informationsflödet att man aldrig blir fullärd vilket jag tycker är otroligt spännande. 
 
Vad har du för råd och tips till någon som vill söka sig till din bransch nu? 
– Vara nyfiken och lära sig så mycket som möjligt om den del man är intresserad av, agera och tänka som en kund. Kommunikation och upplevelse handlar mycket om att förstå vad kunderna uppskattar och förväntar sig. Med det som utgångspunkt kan man komma långt. 
 
 
 
 
 
 
Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
0 Kommentera

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!