Nu är nomineringarna till Nöjesguidens Stockholmspris här – här är det bästa konst-Sverige har haft att erbjuda 2013.
Nina Canell
Sannolikheten att träffas av blixten är 0,1 promille. Om det skulle hända, är risken att dö mycket liten, även om du träffas i hjärtat. Djupt nere i Kungliga Bibliotekets arkiv har en blixt på en miljon volt slagit ner. Vi dog inte av den, trots att den gick rakt in i hjärtat. Det var blixten vi ville träffas av till 100 procent.
Minibar
På ett par år har Minibar etablerat sig som det nyas bästa arena. Med smarta utställningar och ett lysande evenemangsutbud fick vi den vitalitet vi saknat i stadens konstliv. Alltifrån feministseparatistiska sit-ins till ett eget parfymeri gjorde Minibar till konst-hallarnas Netflix. Stockholms kanske minsta utställningsyta gav oss de största upplevelserna förra året.
Hur ser ni på det svenska konstlandskapet idag?
– Stockholms konstscen behöver en vitamininjektion och en stor del av Minibars arbete ämnar att inspirera till uppkomsten av andra liknande projekt. Behovet av oberoende utställningsrum är stort och en essentiell del i ett välmående konstlandskap. De tre ansvariga för Minibars program är alla kvinnor mellan 28 och 32 år. Initiativtagarna är väl medvetna om den segregerade och hierarkiska situationen inom många konstitutioner och ser Minibar som en viktig aktör i arbetet med att balansera (och diskutera) den skeva maktfördelning som finns. Då Minibar lägger fokus vid att vara ett oberoende och icke-kommersiellt initiativ är initiativtagarna också väl medvetna om ekonomiska strukturer, därför är exempelvis alltid programmet som presenteras helt gratis.
Sonja Nilsson
En mardrömskväll till tonerna av Donna Summer blev Färgfabrikens storartade comeback på konstscenen. Med Cornelis Vreeswijks text som utgångspunkt fick vi bevittna det brutala övervåld som transfobi leder till. I fem scener leddes vi från förväntan till panik. Vi blev förstummade av råheten och bländade av skärpan. Ett samtida mästerverk.
Hur har reaktionerna på utställningen sett ut?
– Det har varit ganska blandat. Några reagerade och tyckte att det var otäckt med våldet i sista scenen och jag har fått höra allt från starkt och omtumlande till andra som tyckt att verket varit förutsägbart och fullt av klichéer. Jag är ganska nöjd med den blandningen.
Varför valdes just Cornelis Vreeswijks sång som utgångspunkt?
– Tyvärr har den sången bidragit till att flera generationer vuxit upp med en anekdot som gör sig lustig över att hamna i säng med en transperson. Jag vill inte påstå att det var just sången som intresserade mig. Visst är berättelsen i mitt verk löst baserat på fallet, då fallet i sig är intressant, men vid eftertanke är det hela självklart inte alls lustigt. Det som framför allt engagerade mig var att gå in i hur de olika personerna kunde ha tänkt och agerat i en sådan situation.
Listan på alla nominerade finns här.