Carl Reinholdtzon Belfrage tycker att Soho House är lika sexigt som Sjöbo.
Stockholm är Europas löjligaste huvudstad. En provinsiell bondhåla, lika attraktiv som att David Sundin skulle gifta sig med sin egen mamma Babben Larsson. Detta gäller naturligtvis hela landet. Jag brukar för vilsna au pairer som undrar var de har hamnat beskriva läget med grafer och diagram som alla visar samma resultat – Stockholm: 10 år efter, Göteborg: 20 år efter och Malmö: efterblivet. Och nu har ännu ett bevis ramlat ner i den ekvationen. Medlemsklubben Soho House, ett privatklubbarnas McDonalds, öppnade nyligen en filial på Östermalm.
Soho House har sedan 1995 öppnat upp runt i världen likt en Rivierans Guldgossar som kommit till liv för att knipa pengar från medelklassens ack så osäkra människor. Konceptet är att man betalar för att bli ”cool”. Betala för att bli invigd i en ”exklusiv” skara människor och bli upplyft till ett ”häftigt” paradis. Sanningen är väl att det är lika sexigt som Sjöbo, men inte lika öppet rasistiskt och med bättre planlösning. För om jag vill undvika ejakulering föreställer jag mig nu en bild av en samling ängsliga influencers, produktionsbolags-människor och pr-personer som frivilligt låser in sig i ett nyligen renoverat rum för att studsa upp och ner till Markus Krunegård och på allvar bli uppjagade av tanken av att deras Instagram-följare står utanför och skulle vilja komma in. Men det finns ingen som vill komma in. Hela idén är så generande att Alex Schulmans analyser av Ryssland i DN framstår som rimliga i jämförelse.
Övriga världen har naturligtvis sedan länge förstått hur löjligt och förlegat medlemsklubbar är. SoHo House´s kredd och vinstmarginaler pekar sedan länge nedåt. Så även i privatklubbarnas mecka, England, har kurvan dykt för detta barnasinnade upptåg. Till och med USA skrattar åt företeelsen. I den geniala tv-serien West Wing porträtterar Aaron Sorkin redan 1999 korkade klubbmedlemmar. Udda figurer i serien – hårlösa ambassadörer i Rumänien eller gaggiga uvar i senaten – uppvisas alla som världsfrånvända medlemmar i klubbar där man måste betala för att ha kompisar. Men i Stockholm år 2023 är det positiva tongångar och glada tillrop! Den kommersiella samarbets-människan Sandra Beijer ska ta med sin laptop och testa att jobba där senare i veckan. Redaktören på den lillgamla och nyrika tidningen Connoisseur, Per Svensson, citeras i SvD inför en annan medlemsklubbs lansering i Villa Pauli på Djursholm: ”Blir man tillfrågad tror jag man känner lockelsen”. Och jag är helt övertygad om att detta stämmer för genomsnittssvennen i Stockholm iförd Fredrik Wikingsson-kostym, leasad Volvo och kreativ keps på huvudet. Det var nämligen detta som hände i övriga världen för 10-20 år sedan och nu har hinken kommit till huvudstaden.