För Göteborgs skejtare är Esperantoplatsen helig. Visst, genom åren har grannar klagat och kommunen satt upp “skatestoppers”, men än så länge lever kulturen vidare. Selección de Europa har sedan start blandat skejt och streetwear.
Under de stora träden på vad många skulle kalla ett vanligt torg skymmer sig Olle Douhan och David Aita, hjärnorna bakom den kringvandrande second hand-affären Selección de Europa, från det opålitliga Göteborgsregnet. Med en kärlek för skejt, mode och miljö startade de pop up-shopen för cirka två år sedan.
– Från början var det mer en enkel hustle. Både jag och Olle skejtar, likaså många av våra vänner. Vi märkte tydligt att folk ville ha det vi nu erbjuder, men det fanns ingenstans att köpa, säger David.
Varför går skejt och mode så bra ihop?
– De som skejtar uttrycker sig konstant. Så det blir naturligt att det också visar sig på andra plan, som musik, design och mode – det är en väldigt integrerande aktivitet på så vis. På något sätt har även modevärlden följt skejt väldigt bra det senaste. Det känns som många trender har kommit från skejten, som sen blivit något annat, förklarar David.
– Det är inte så att vi är först med Polo-kepsen till exempel, säger Olle med ett skratt och fortsätter: Skejt handlar inte om att du ska göra det bästa eller svåraste tricket. Utan det ska vara cleant, och jag tänker att det hör ihop med kläderna.
Trots att det finns second hands i nästan varenda gathörn så kände de båda att det på den svenska marknaden saknades en enkelhet och någon som tog streetwear-modet på allvar.
– Några månader efter att vi börjat fila på idén flyttade jag till Barca. Där upptäckte jag att allt det vi ville ha fanns, så jag ringde hem till Olle och några månader senare flög vi hem kläderna, säger David.
Strax därefter hade de sitt första event på Café Kultur. Alla grejer var handplockade från modehus med säten runt om i Europa, och därmed namnet. Olle förklarar att han var i chock efter den dagen.
Är du fortfarande i chock efter era event?
– Jag blir typ alltid chockad när jag ser kön. Speciellt de gångerna på Pallazzot, där har vi inte kunnat se kön innan och när vi öppnar portarna väller det in folk. Vi hade aldrig kunnat tro att responsen skulle bli så stor och det är vi enormt tacksamma över.
Med en USA-resa, ett antal omgångar till sydliga Europa och en nylanserad hemsida samt en aura som osar “mañana mañana”, vet de två inte riktigt vad nästa steg blir.
– Just nu är det bara “learning by doing”, vi försöker bara hitta en nice rytm och köra på den. Men vad vi vill att Selección ska göra för folket är att skapa ett forum där du som klädentusiast kan hitta sällsynta, handplockade kläder och accessoarer, säger David.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 08, 2017.