Säg hejdå till dåliga foundations – så köper du aldrig fel igen

11:24 6 Mar 2015

Ful men fantastisk sida.

”Ja, det där verkar väl bra” var det sista du tänkte innan du knatade iväg till kassan och spenderade dina surt förvärvade slantar på en foundation som inte alls fungerade för dig. Kanske använde du den bara en enda gång. Och sen står den där och hånar dig varje gång badrumsskåpets dörr öppnas.

”Haha, trodde du verkligen att jag skulle vara bra för din hudtyp? Jag består av vatten, billiga dussiningredienser och syntetisk parfym i en sexig flaska. Du kastade 550 kr i sjön! Loser”, säger den till dig. Vi har alla gjort det där – stått och famlat i produktmörkret och inte haft någon aning om det som butikspersonalen, PR-folket eller bloggarna försöker sälja på oss verkligen är så bra som de påstår. Men misströsta inte, du kan nu säga hejdå till badrumsskåpets hyllvärmare – med dessa visdomskällor och lite research behöver du aldrig göra ett felköp igen.

1. MakeUpAlley
Allt börjar med MakeUpAlley, eller MUA som vi kallar det. Sajten som är the gold standard of skönhetsresearch – fulare än ful men mer användbar och pålitlig än alla andra sajter där ute. MUA startade i kaninens år 1999, och verkar inte ha uppdaterat sin look sen dess. Men det gör inget, för även inom skönhetsvärlden är innehåll ibland viktigare än yta. MUA har både en omfattande recensionsdatabas som byggts upp av verkliga konsumenter, och ett aktivt forum där diskussioner rasar dagarna i ända, varje dag, året runt. Om en produkt fullkomligt okritiskt hajpas sönder i blogg- och Youtubevärlden kan MUA snabbt ta ner konsumenterna på jorden – här kan en läsa om hur bra produkten egentligen är.

2. Sajter som inte modererar användarrecensioner
En oväntad källa till kunskap är seriösa webbshoppar, såsom Eleven och Sephora. Det är inte ovanligt att produkterna de saluför blir totalsågade bland användarrecensionerna. Sajterna ska ha cred för att de låter kritiska recensioner vara kvar – ärlighet och öppenhet är värt sin vikt i guld, och är nog inget vi kan ta för givet i dagens konsumtionssamhälle. Det finns många webbshoppar som konsekvent rensar bort negativa recensioner, och då kan en ju fråga sig vad poängen med recensioner är överhuvudtaget.

3. Facebookgrupper
De är riktiga unsung heroes när det kommer till att göra bra research inför ett skönhetsköp. Lyckas du hitta en bra grupp med snälla och respektfulla människor som är generösa med tips och råd har du vunnit mycket – få rekommendationer är så värdefulla som de som kommer från verkliga människor som faktiskt använt produkten ifråga. Det är inte lätt att hitta bra grupper, hela Facebook kryllar av små bottenlösa brunnar som bara erbjuder vuxenmobbning och dold marknadsföring, men det finns guldkorn! Två exempel som jag själv rådfrågar regelbundet är Friends Of Daisy Beauty och Nails Done. De är olika stora och olika kända, men syftet och stämningen har de gemensamt – fokus ligger på prestigelöst skönhetsnörderi utan pekpinnar, och stämningen är kärleksfull och snäll.

Det är som att det alltid hänger en high five i luften i diskussionstrådarna, alla är kompisar! Utöver bra och ärliga råd kan en i dessa grupper även få uppleva den lyxiga känslan av att bli tagen på allvar. Efter en diskussion med medlemmarna bestämde sig administratörerna bakom Nails Done att ändra offentlighetsinställningarna och göra gruppen sluten. En medlem säger att hon innan ändringen fick ironiska likes och hånfulla kommentarer när hon skrev i gruppen, eftersom hennes inlägg syntes i det öppna flödet. En annan skriver: ”Det här är nog den enda platsen på internet där jag kan känna mig helt trygg med att jag enbart kommer få positiv respons.” Det säger en hel del, om hur bra dessa grupper är och hur pissigt det är att identifieras som kvinna ute i världen. Allt blir etter värre om en dessutom hänger sig åt något så banalt som det feminint kodade skönhetsområdet.

Det är ingen nyhet förstås, men jag förvånas ständigt av att det tycks vara fritt fram att förlöjliga de som finner glädje i smink och skönhet. Lägg av, för fan! Vi är bara människor som försöker överleva i patriarkatet. Don't hate the playa, hate the game, som Ice-T så kärnfullt sa. I didn't choose the game, the game chose me.

Läs även: 10 shoppingappar du inte visste att du var i omedelbart behov av

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!