Vi som använder smink har ibland att förhålla oss till namnen på produkterna vi använder – antingen för att de är fantastiska, hemska, fantasilösa eller överhuvudtaget inte finns.
Jag föredrar alltid en produkt med ett bra namn framför en sifferserie eller nåt banalt som Perfectly Nude. Med ett bra namn är lättare att komma ihåg vad det är en använder.
Nedan har jag samlat ihop de tio mest relationsskapande produktnamnen jag hittat (”relationsskapande” är i själva verket en eufemism för antingen ”ewww”, ”vad i helvete”, eller ”fniss”), men har genomgående bortsett ifrån NARS Orgasm-serie som de flesta sminkanvändare redan hört talas om. Jag har även utelämnat exakt alla nagellack från OPI och Essie. De är sminkvärldens göteborgare när det kommer till produktnamn – så groteskt vitsiga att det knappt ens är roligt längre.
1. Först ut har vi en parfym med det mest poetiska namnet jag hört: Ombre Dans L'Eau från Diptyque. Namnet betyder ”skuggan i vattnet”, och det för tankarna till stora odjur som ligger under ytan och lurar i väntan på mörkret. Själva parfymen doftar dock inte det minsta odjursaktigt, utan mer som en lummig grotta efter ett våldsamt regn.
2. Det amerikanska sminkmärket Too Faced har också hakat på det där sextemat, som NARS började med i och med rouget Orgasm, med mascarorna Size Queen och Better Than Sex. Too Faced har en lite mer romantisk sida också, make no mistake! Rouge-och-bronzer-duon Soul Mates Blush Bronzer Duo kommer i två varianter: rosiga Ross & Rachel och persikotonade Carrie & Big. Aaawww!
Foto: JaneBar.
3. Den här går ut till alla Seinfeld-fans. H&M hade för ett par år sen ett kleinblått och alldeles ljuvligt nagellack som delar namn med det avslappningsmantra Frank Costanza fick rekommenderat av läkaren mot högt blodtryck i nionde säsongen: Serenity Now (... Insanity Later!).
4. Eau Mo Eau De Toilette Pour Gay. En parfym för... homos? Okej, whatever.
Foto: Ida Nails It.
5. Tom Ford Nail Lacquer i djupt vinröda Bitter Bitch. Jag vet inget göttigare än ett riktigt vackert lack med ett riktigt subbigt namn. Denna typ av färg brukar annars drabbas av fantasilösa namn i krokarna kring bordeaux, femme fatale, nåt med blod, och så vidare. Men detta lack, det är ingen sensuell mystisk donna med rödvinssmakande läppar och dödlig sex appeal. Nej, det här är en kvinna som blivit sviken en gång för mycket och bestämt sig för att skita i allt.
6. Origins Smarty Plants CC-Cream SPF20. Smarty Plants! För sött! Jag ser framför mig en liten hög med aprikoskärnor som diskuterar ickelinjära vågekvationer med några aloe vera-plantor.
7. L'Oréal Paris Mega Volume Miss Manga Punky Mascara. Detta produktnamn är ju bara en tävling i att vara en buzzword-idiot?
8. Colour Pop Lippie Stix i färgen Feminist, p g a why the hell not? Jag upplever att det är konstigt att den här typen av produktnamn inte dykt upp förrän nu.
9. Mer parfymnamn! Det franska parfymhuset État Libre D'Orange är kända för att döpa sina parfymer till provocerande, skrattretande, helt obegripliga eller direkt stötande namn. Vi har t ex den fruktiga trädoften Delicious Closet Queen, citrushistorien Je Suis Un Homme (”Jag är en man”), eller varför inte klassikern Fat Electrician.
Vi har också doften av apokalyps, ja, alltså på riktigt – den heter La Fin Du Monde (”Jordens undergång”) och bland doftnoterna hittar vi iris, popcorn och... tja, krut. De har också en doft som heter ”ingenting” på franska, alltså Rien. Värd att nämna i sammanhanget är också den kryddiga unisexdoften Philipine Houseboy, som i olika parfymforum har givit upphov till diskussioner om huruvida namnet är rasistiskt eller inte. Tråd efter tråd fylls med kommentarer som ”I'm Filipino and I find the name hilarious!”. Well, good for you, honey.
Bild: Kimber's Lacquer Korner.
10. Vi rundar av denna besvärande lista med ett produktnamn som jag har vridit och vänt på, och verkligen inte förstår syftet med. Sminkmärket Wet N Wild, som ju i sig är ett tveksamt namn, har ett blålila nagellack som de har döpt till Checkin' Into Rehab. Det här namnet, hörrni! Det är helt obegripligt för mig. Och jag har ju, som ni ser, sett en hel del obegripliga produktnamn.
Läs även: Sminkbehov + inga pengar = sant.