Så ska spelvärlden förändras efter metoo

14:48 14 Feb 2018

#metoo har nått spelvärlden när Tekniska muséet nu lyfter hashtagen #vispelarintemed. Spelvärlden är satt i förändring – och här är några av bevisen för hur förändringen kan ske.

I svallvågorna av Tarana Burkes #metoo-rörelse har många utsatta kvinnor och icke-binära äntligen fått en gemensam röst. Många är de branscher som själva skapat sig kanaler för berättelser om mängder av systematiska och strukturella övergrepp. Och lyckligtvis blåser förändringens vindar också i spelvärlden. Internationella #girlsbehindthegames peppar kvinnor och tjejer att våga ta större plats och i Sverige har en rad initiativ startats under den senaste tiden som verkar för att vara steg i rätt riktning. Den svenska spelbranschen är fortfarande mansdominerad, även om branschorganisationen Dataspelsbranschen rapporterat om att andelen kvinnor nu ökar snabbare än andelen män.


Paula ”Fenjima” Manrique är spelexpert med bland annat TV4 som uppdragsgivare. Paula är också en av initiativtagarna till Vi spelar inte med-hashtagen. Som #metoo-avknoppning är #vispelarintemed speciell eftersom den inte bara vänder sig till de som är med och skapar spel – utan också till utövarna. Här får utvecklare så väl som esportare, journalister och vardagsspelare plats.
– Vi hör deras berättelser en i taget på forum eller bland vänner men vi behöver se alla samlade för att se hur vanligt vissa beteenden är och för att berätta hur det faktiskt påverkar oss, säger Paula.

Tillsammans med Tekniska muséet har Paula och de andra initiativtagarna samlat vittnesmål om trakasserier, mobbing och härskartekniker i spelvärlden. Att samla och visa upp alla dessa är att svart på vitt måla upp de problem som den patriarkala maktordningen utövar också på spelkulturen.
– Nästa steg blir att fokusera på spelbranschen och spelutbildningar, sätta upp krav och ta dem till regeringen för att införa strängare riktlinjer kring diskrimineringslagarna, menar Paula.


Skövde-baserade spelföretaget Coffee Stain Studios har startat något som skulle kunna liknas vid ett nästa steg. Under namnet Leveling the Playing field erbjuder de finansiering till mindre spelprojekt – med kravet att arbetsstyrkan består till hälften (eller mer) av kvinnor och icke-binära. Albert Säfström är marketing manager på Coffee Stain Studios:
– Vi tyckte att det inte gjordes tillräckligt mycket för jämställdheten i branschen och vi kände att vi kunde göra mer.


Albert Säfström menar att gensvaret för Leveling the Playing field varit översvallande positiv, men att det också fört med sig lite av ett vemod. Att inte fler inser att de inte kan söka pengar på grund av vilka de är, det är sorgligt. Det finns naturligtvis en vokal minoritet som kritiserar initiativ som dessa för att vara orättvisa ”åt andra hållet”.

– Den kritiken bygger på ett missförstånd och en förminskning av den inbyggda partiskhet som skevar nästan alla ”meritbaserade” system i branschen till kvinnors nackdel, säger Albert.



En som försökt förändra spelfältet själv är Melika Zakariae. Hon har startat spelsajten Myogaming.se, där bara kvinnor och icke-binära får bidra med materialet. Melika har tidigare bland annat anordnat speleventet Girls Night Online på internetcaféet Inferno Online.

– När jag läser på nätet att det inte finns många kvinnliga skribenter så kände jag att jag behövde motbevisa detta och därför skapa jag Myogaming. Jag vill lyfta människor helt enkelt.



Myogaming vill låta nya röster ge sin bild av ett intresse och en kultur som på intet sätt är enkönad – även om det traditionellt kan ha verkat så.

 Spelvärlden och alla dess delar verkar naturligtvis inte i ett vakuum. De strukturer och hierarkier som finns på andra håll återskapas också här. Men kanske är det här och nu som förändringen börjar. När spelvärlden vägrar låta sig definieras av dess skuggsidor – utan istället av de mäktiga människor som försöker göra den tillgänglig för alla. #vispelarintemed, Leveling the playing field och Myogaming är tre exempel på problematisering av det gamla och försök att hitta nya vägar framåt. För en så pass expansiv kultur kommer det vara livsviktigt.


Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2018.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!