Kings of Kryptovaluta

14:00 22 Apr 2021

Kings of Leon är tillbaka med ny skiva och ny försäljningsstrategi. Tina Rosenfink har grävt i vad deras comeback kan betyda för musikbranschen. 

Framgång kan vara flyktig, även för de mest populära artisterna. Att släppa hits efter hits har visat sig vara en svag garanti på långvarig popularitet och till sist blir det svårt för band att hålla sig fast i allmänhetens blickfång. Ibland beror det på att ingen annan låt kan överträffa det som en gång varit, ofta i kombination med att musiker är sina egna värsta fiender - och att den bristande kvaliteten mestadels orsakas av en destruktiv gruppdynamik. 

Efter en hitlös period i karriären eller efter ett personligt förfall (ofta, men inte alltid, i relation till missbruk) är det svårt att återgå till rampljuset. Många arbetar hårt för en comeback men få lyckas göra en värdig sådan. En succécomeback var när Miley Cyrus twerkade på MTV Video Music Awards 2013 till kontroversiella Blurred Lines tillsammans med Robin Thicke, följt av musikvideon till Wrecking Ball som så kallat “broke the internet”. En pinsam comeback är enligt många internetlistor Guns ’N’ Roses Chinese Democracy som tog en mindre evighet att släppa och som var första skivan utan Slash och Duff, men med en mycket uppgiven Axl Rose.

När det gäller musiken som jag lyssnar mest på, eller i alla fall lyssnade mycket på när den släpptes, var hitlåten i många fall ett “misslyckande”. En av de största riskerna med att vara ett indieband är paradoxalt nog att ha en hitlåt. Inget är så mainstream som miljoner lyssningar. Ett exempel är Kings of Leon, som tillbringade mer än ett decennium med att utplåna sig själva efter framgången med Sex On Fire, bara för att nu i mars 2021 komma tillbaka till samma fans som de en gång i tiden förbannade. Kanske i hopp om att göra en comeback som matchar storhetstiden, kanske ett försök att finna en ny tillvaro i musiken?

Men det som verkligen särskiljer Kings of Leons släpp med andra albumreleaser är hur When You See Yourself har marknadsförts och sålts. Detta album är det första i historien som görs tillgängligt som en NFT, non-fungible token, som är den senaste trenden inom kryptovaluta. Varje token motsvarar en unik del i en blockkedja som skapar ett slags digitalt fingeravtryck. Detta gör att digitala konstverks originalitet och autenticitet kan verifieras, vilket i sin tur lett till att marknaden för digital konst växt enormt och att priserna skjutit i höjden. Det har redan skett en stor försäljning av konst och musik via detta medium, men det är första gången som ett helt album säljs på sådant sätt. 

Kings of Leons When You See Yourself släpptes precis som vanligt på Spotify, iTunes, Apple Music och Amazon - men NFT-versionen som fanns tillgänglig på YellowHeart, hemsidan som lägger upp non-fungible tokens, erbjöd massa andra balla grejer på köpet. NFT:n, till ett pris av 50 dollar, inkluderade ett rörligt albumomslag, digital nedladdning av skivan och en fysisk vinyl, samt lotter till en tävling med möjlighet att vinna konsertbiljetter till alla kommande Kings of Leon spelningar. Och för att öka värdet fanns NFT:n i begränsad upplaga som endast gick att köpa under ett spann av två veckor. 

Enligt Business Insider tjänade Kings of Leon ihop över två miljoner dollar genom NFT-försäljningen, där över 500 000 dollar kommer att doneras till en välgörenhetsorganisation som stöder tekniker, musiker och andra i branschen som har påverkats ekonomiskt av bristen på livemusik och konserter under pandemin. Självklart en fin gest “i dessa tider” när kulturarbetare går på knäna, men vid närmare efterforskning finns det en stor ekonomisk vinning för de som väljer att sälja musik via NFT. 

I Kings of Leons fall kringgick deras NFT den mer traditionella streaming- och nedladdningsmarknaden, och pengarna av försäljningen gick mer eller mindre oavkortat till dem. “Over the last 20 years – two lost decades – we’ve seen the devaluation of music” sa YellowHearts VD och grundare Josh Katz till Rolling Stone, som först rapporterade bandets planer. “It’s early stages, but in the future, I think this will be how people release their tracks. When they sell 100,000 at a dollar each, then they just made $100,000.”

Nu känns visserligen Kings of Leon som ganska rika men för mindre kreatörer kan detta vara ett intressant sätt att återta makten från streamingplattformar och återfå den inkomst som försäljningen av skivor och vinyler en gång i tiden gav. Detta har redan väckt en hel del surr i musikbranschen, och Kings of Leons framgång ser ut att vara en katalysator för liknande releaser i framtiden. Snacka om revolutionerande comeback. 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 04, 2021.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!