Illustration: Ingrid Eriksson Grönberg

Kassetternas återkomst?

11:08 21 Nov 2018

Etiketterna Vips & Vaps och Happiest Place Records pratar om varför formatet fått ett uppsving.

Mediet vi främst lyssnar på musik genom idag är streamingtjänster. Vanligtvis via mobilen eller datorn, och för det krävs inte mer än en applikation och internetuppkoppling. Lyssningen har blivit så inbyggd i våra vardagliga, mobila apparater att det kan vara svårt att förstå hur någon skulle välja ett mer otympligt format idag. En walkman eller mp3 vars enda funktion är att lagra musik har blivit överflödigt, men ändå dyker rubriker upp om att försäljningen av äldre format som LP och kassetter ökar år för år. Två relativt nystartade skivbolag i Göteborg har på senaste tid använt sig just av kassetter som en variant när de släppt artisters musik. 

Etiketten Vips & Vaps drivs av Anders Olofson och Ann-Charlotte Rugfelt som spelar i bandet Cheap Imitation. De startade skivbolaget som en utveckling av bandet som de haft i åtta år och gav ut sin första artists musik nu i höst. Happiest Place Records drivs av tjugoåringen Mattias Rörström från Växjö som startade det för ungefär tre år sedan. För honom började det mest som en kul grej när han bandade noise-spelningar hemma i Växjö som han sedan gav ut i ungefär sextio exemplar. Båda bolagen har släppt kassetter, men har gemensamt att de inte vill ses som nischade kassettbolag.

Det är lätt hänt med just kassetter menar de, medan bolag som släpper vinyler idag inte drabbas av samma retro-stämpling. Under de senaste åren har vinylen fått ett rejält uppsving i både försäljning och popularitet, men enligt försäljningssiffror ökar även kassetters omsättning främst i Storbritannien och USA. Det första halvåret av 2018 rapporterades det att försäljningen av kassetter i Storbritannien hade så mycket som dubblerats gentemot förra årets siffror. Anledningen till att Ann-Charlotte och Anders släpper musik på kassetter har dock inte så mycket med vinst att göra.
— Kassetter har ju inte en särskilt stor marknad egentligen, men själva kassetten ger ju uppmärksamhet till albumsläppet. Nu senast släppte vi en artist som heter Oklart och hade en releasefest tillsammans med konstnären som gjort omslaget, Rickard Eklund. Till releasen tog han dit tre stora konstverk och gjorde iordning ett helt rum och serverade mat som förstärkte känslan i musiken, så det blev ett större helhetskoncept kring hela släppet. Då hänger själva albumet och kassettens utformning ihop med release-spelningen och släppet i stort, berättar Ann-Charlotte. 

Det är alltså inte tanken att kassetten ska vara den primära formen för att lyssna på musiken de släpper. Rollen den spelar är mer som ett komplement till helheten eller kanske för en samlare att uppskatta. Något som också gör kassetten till ett så tilltalande format är även sättet man tillverkar den på, speciellt för Mattias som använt sig av det på grund av budgetskäl. Det skiljer flera tusenlappar mellan att trycka något på vinyl eller kassett, men även i hur mycket arbete det går in i produktionen. En kassett kan man bestämma sig för att göra på förmiddagen och så är den klar på eftermiddagen mer eller mindre. En vinyl ska graveras, pressas och gå igenom väldigt många fler kostsamma steg innan den är klar att spelas.

I dessa streamingtider är kassettbandet även ett sätt att gå tillbaka till det mer klassiska formatet för ett album. Det går inte att byta låt hur man vill när man lyssnar på en bandspelare, precis som med en LP. Lyssnaren försätts i en position där man tvingas ta till sig helheten hos albumet så som den är upplagd av artisten. Dimensioner som man kanske missar om man väljer fritt bland spåren får tid att träda fram. 
— På alla kassetterna vi har släppt så går ju låtarna in i varandra på något sätt. Då blir det mer som en helhet som det inte riktigt går att bryta. Vårt senaste släpp är inte ens upplagd på nätet i olika låtar. Den är upplagd som två sidor, en A-sida och en B-sida. Man får lyssna på en sida i taget, säger Anders.

Samtidigt som ingen av dem har något bakåtsträvande syfte med kassetterna håller de med om att avsaknaden av ett fysiskt album gör musiken mer opersonlig idag. Mattias liknar det vid att streama film idag, där man kan spola fram och tillbaka och på så sätt gå miste om den dramaturgi som finns bakom.
— Ett fysiskt album gör det personligt på ett annat sätt. Det är ju samma sak med vad Netflix varit för filmerna eller som Spotify varit för musiken. Det har blivit opersonligt. Om jag sätter på till exempel Vänner hemma kan jag finna mig själv i att bara sitta och trycka på det där strecket för att komma till det roliga. Man tillåter inte sig själv att arbeta med det man utsätter sig för, vare sig det är en låt eller en film. Den här digitaliseringen har lett till att det blivit opersonligt på ett helt nytt sätt.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 11, 2018.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!