Foto: Björn Lindgren/TT.

Hateff Mousaviyan: "Musrestaurangen på Bergsgatan satte Sydsvenskan i trans"

14:31 8 Feb 2017

Nej, Sydsvenskan, turismen till Malmö ökade inte på grund av det "mustiska miniatyrkonstverket" i fjol.

Aldrig förr har Sydsvenskan gått igång på något lika mycket som de gick igång på den omtalade ”musrestaurangen på Bergsgatan” i vintras. Femtontalet artiklar blastades ut inom loppet av några veckor. Det apolitiska dockhuset satte några av tidningens mest läsvärda skribenter i trans. De blev hovreportrar, som förtrollade av lekverkets lappri. Vi får anta att det klickades på rätt bra till sajten, för inte kan väl vuxna människor på riktigt ha en primitiv konstsyn?

Jag har tidigare låtit bli att skriva om Sydsvenskans förhållande till musrestaurangen, mest för att, fan, vad gör det mig? "Låt dem ha det", har jag tänkt. Men det är något med deras bisarra punktmarkering som fortfarande skaver. Det fattas bara att de – precis som Lajkat gjorde när de anställde en Pokémonredaktör i somras – löper linan ut och tillsätter en renodlad musrestaurangskorre.

Tidigare i veckan publicerades så artikeln som fick bägaren att rinna över. ”Turismen till Malmö ökar – tack vare påven, Avicii och en anonym mus”, löd rubriken. Kalla mig Buzz Killington, men jag har väldigt svårt att se hur musrestaurangen lockade hit mer än möjligen ett tjugotal barnfamiljer från kranskommunerna när det begav sig där i december. Att, som rubriken vill göra gällande, påstå att musrestaurangen skulle ha en reell påverkan på Malmös turism är lite som att påstå att svensk fotboll skulle vara bättre ”tack vare Zlatan, Emil Forsberg och en trebent get som råkade beträda planen under en korpmatch”. Denna hypotetiska get må ha blivit viral, men det ger en liksom inte utrymme att som journalist börja krydda sina rubriker med faktoider.

Det är inte bara själva överrapporterandet som fascinerar mig, utan även åsikterna de själva väljer att projicera på installationen. Kulturdelens Filip Yifter-Svensson, i vanliga fall en stor behållning att läsa, skriver: ”Det är svårt att inte imponeras av de omsorgsfulla detaljerna: blomsterarrangemanget utanför ingången, uteserveringsmöblerna, de rödvitrandiga markiserna, det tapetserade elskåpet. Men det mest genialiska är hur de anonyma upphovspersonerna lyckats skapa något som ingen, ens med den största ansträngning, kan bli provocerad av.”

”Genialiska”. Madre donna. Som om det fanns ett egenvärde i att inte provocera.

Här – precis som med all annan generisk populärkultur, vare sig det gäller en överproducerad radioplåga eller en intetsägande modekollektion – är det mer intressant att studera mottagandet än själva verket. Hur kommer det sig att Sydsvenskan får en sådan överfeeling? Varför övervärderar de musrestaurangens impact som vore det en Christo & Jean-Claude? En skulle kunna hävda att det beror på konstverkets lättbegriplighet, att det inte råder något tvivel om vad det är som utgör det fina i Anonymouse alster, och att både dem och betraktarna därför kan frottera sig i denna icke-tolkning med ryggen fri.

Det är "alla ska med"-tänket. Minsta gemensamma nämnare. Låga trösklar. Harmlöst mys. ”Var det inte precis vad vi behövde skitåret 2016?”, undrar Yifter-Svensson.

Typ inte, va?

Det känns väl snarare som att vi behövde mobilisera ett ursinnigt motstånd, men vad vet jag.

 

SYDSVENSKANS MUSRUBRIKER I URVAL 


Vem är musen som öppnat butik på Bergsgatan?
8 december, 2016

Malmöborna hyllar det mustiska konstverket på Bergsgatan
10 december, 2016

Revolution vid musrestaurangen under natten 
11 december, 2016

Världskända lilla musrestaurangen borta
11 december, 2016

Musrestaurangen har öppnat igen
12 december, 2016

Stormen Urd är på väg in och musrestaurangen har inte stormsäkrats
26 december, 2016

Musrestaurangen vandaliserad 
29 december, 2016

Nytt musbygge på gång i Malmö
6 januari, 2017

Turismen till Malmö ökar – tack vare påven, Avicii och en anonym mus
6 februari, 2017

Läs även: "Tom of Finland vände döden till livet".

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 01, 2017.

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!