Lek inte med maten, är ett utryck som de flesta känner igen. Ändå är det precis vad Hanna Lindberg gör när hon låter restaurangbranschen vara kuliss för mystiska mordgåtor. Nu följer hon upp sin debutsuccé med ännu en thriller i Stockholmsmiljö.
För några år sedan gjorde journalisten Hanna Lindberg research inför en tv-dokumentär om glamourmodeller. När projektet lades på is kunde Hanna inte släppa de historier hon fått ta del av och de miljöer hon befunnit sig i; det var ju perfekt stoff för en thriller! Sagt och gjort, år 2014 utkom Hannas första roman Sthlm Confidential som utspelar sig i storstadens exklusiva klubbvärld full av glitter, gästlistor och girighet.
Debutromanen gavs ut på ett litet bokförlag och Hanna fick lov att vara sin egen marknadsförare. Hon kavlade upp ärmarna, knackade på dörren hos varenda bokhandlare och jobbade stenhårt för att synas i mängden på Bokmässan. Allt slit gav resultat när boken till sist uppmärksammades, fick väldigt fina recensioner och gavs ut i ett tiotal länder.
Den fristående uppföljaren Sthlm Grotesque som kommer i oktober utspelar sig på och kring Stockholms finkrogar. Under sin tid som matskribent på Allt om mat blev Hanna allt mer intresserad av vad som pågår bakom kökets stängda dörrar. I möten med kockar och andra i branschen fick Hanna höra historier om allt från mutmiddagar, machojargong och tveksamma arbetsförhållanden.
Präglad av sin journalistbakgrund där research är a och o, tog Hanna själv jobb i ett krogkök, en upplevelse som gjorde det tydligt för henne på hur slitigt och stressigt matlagning kan vara.
– För att lyftas fram och bli stjärnkock eller vinna Årets kock krävs det en enormt stor uppoffring och ett väldigt starkt psyke. En ganska välkänd kock sa till mig: Du kan inte ha en dålig dag, då kan allt vara över. Den psykologin är ett väldigt bra upplägg för en bok, berättar hon och lägger till att hon känner sig nöjd över att hittat sin egen nisch. Mat angår alla menar Hanna och henne veterligen finns inga andra böcker i genren som skildrar matvärlden på samma sätt.
De två huvudkaraktärerna, journalisten Solveig Berg och den avdankade glamourfotografen Martin ”Lennie Lee” Lenholm från debutromanen återkommer i Sthlm Grotesque där handlingen cirkulerar kring ett mord som inträffar i samband med öppnandet av en ny exklusiv restaurang. Hanna tror att utöver sitt unika val av miljö är det den svarta humorn och de annorlunda karaktärerna som gör att hennes böcker uppskattas av en stor publik.
– De är inte de typiska romankaraktärerna och de drivs båda av bekräftelse, vilket anses vara en väldigt ful, men ganska vanlig drivkraft, säger hon och berättar vidare att det är befriande att i sin fiktion kunna vara lite vassare i skildrandet av krogbranschen än vad som var möjligt under tiden som matskribent. Samtidigt är hon inför boksläppet lite nervös över reaktionerna från Stockholms krögarelit.
– Några kommer säkert tycka att jag kommit lite väl nära.
Hanna ser gärna att hennes böcker blir ett inlägg i den senaste tidens debatt kring den sexism som kvinnliga kockar utsätts för och menar att det finns mycket i restaurangbranschen som borde lyftas för diskussion. Samtidigt har hon ingen ambition att skriva med ett tydligt ärende, istället vill hon underhålla med nya historier och utforska samtida miljöer.
Redan nu har hon ideér till flera nya böcker och kontraktet med Nordstedts förlag lovar oss åtminstone ytterligare en bok om Solveig Berg och Lennie Lee.