Donnie Castle presenterade sig själv redan förra året med tre singlar, där den största hiten Oooh var inkluderad. Den självbetitlade debuten i form av ett mixtape släpptes tidigare i år och är ett verk som vill precis lika mycket som artisten själv.
Med ett förflutet inom metal som genomsyrar många spår med tung och mörk basgång blandat med alternativ elektronika och en framåtsträvande hiphop genom samarbeten med bland annat amerikanska rapparna OG Maco och Rome Fortune har Donnie Castle skapat ett mixtape som inte förhåller sig till några regler.
– Jag hade väldigt lång tid att experimentera med mixtapet, det första spåret skrevs 2014. Jag vet att jag inte går efter någon tydlig ram, men det tycker jag inte man behöver. En konstnär har ju verk som ser helt olika ut.
Hur skulle du själv beskriva mixtapet?
– Psykadeliskt och känsligt, alternativ elektronika.
Eftersom mixtapet är väldigt brett och inte följer några ramar känns det lätt att träffas av vissa låtar och låta andra passera. Personligen är jag svag för låtarna med tunga, dystra synthar på Donnie så som Egodød och Stutter. När jag nämner det blir Donnie Castle påtagligt upprymd.
– Det är precis det jag vill, att man ska nås av vissa låtar och jag har upplevt hittills att jag nått ut och till dem jag vill. Mixtapet har överlag blivit väldigt positivt bemött.
Hur gick det till när OG Maco och Rome Fortune anslöt till skivan?
– Jag bollade lite med dem, det är ju väldigt enkelt att komma i kontakt med människor nu via sociala medier. Jag har aldrig träffat dem face to face. Men det är ett roligt sätt att spela in låtar på. Det känns väldigt flexibelt och man måste vara öppen för färgen dem vill lägga på låten. Sedan finns det ju andra på skivan som jag mer har en relation till, till exempel Dadykewl.
Att se hans ansikte är ovant, han är ofta maskerad eller dunkelt belyst på pressbilder och i videor.
– Jag är ofta maskerad av lite olika anledningar egentligen, den första är Slipknot som jag inspirerats mycket av. De sätter konsten i fokus och det vill jag också göra, man kan välja att visa sig när det känns relevant. Sedan tar jag till ett alterego i Donnie Castle och eftersom att jag är en ganska introvert person är det skönt att kunna maskera sig ibland.
Maskeringen, liksom videorna och hela estetiken kring Donnie andas mörker. Trots detta är debutverket tvärtom, ett ljus. Låten Oooh skrevs från en mörk plats, men blev en form av räddning för honom. Hela mixtapet är en produkt av en ljus och hoppfull framtidstro.
– Jag var helt lost när jag skrev Oooh, men hela Donnie är skrivet från en mycket bättre plats.
I samband med släppet har flertalet videor släppts, korta som långa, och bara efter en kort stunds pratande är det uppenbart att Donnie Castle brinner för filmmusik.
– Om tio år vill jag ha gjort ett soundtrack till en film, om man tänker uppföljare hade det varit Fight Club eller Donnie Darko. Deras soundtrack är bland de bästa.
Men det är inte bara filmmusik han vill jobba med. På listan över framtidsmål finns bland annat en turné, att jobba med A&R och att överlag vara en ansedd konstnär.
Vi pratar vidare om film och filmmusik och det blir tydligt att han inte vill hålla sig inom ramarna för ett vanligt album nästa gång.
– Nästa mixtape vill jag ska bli en Lemonade (refererande till Beyonces albumvideo reds. anm.), fullt album och video rakt igenom. De går hand i hand tycker jag. Ibland kan man behöva se en video för att riktigt förstå en låt.
Donnie Castle har inte släppt producentrollen helt, trots att han trivs med att inte behöva förhålla sig till ramar och gränser på egen hand. Dessutom trivs han med att samarbeta med artister. På drömlistan över samarbeten står Fricky på svensktoppen.
– Jag tycker han har etablerat sig på ett snyggt sätt, gillar honom.
Trots att debuten bara är någon månad gammal så verkar det inte dröja så länge till nästa släpp.
– För tillfället jobbar jag med nya tracks, både i mitt namn och åt Dadykewl. Sen jobbar jag på mitt nya mixtape, och video.
Hur låter nästa mixtape?
– Donnie är oförutsägbar.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2018.