”Den vanliga Bastionenbesökaren finns inte riktigt”

09:28 14 Oct 2022

Nästan mitt på Norra Vallgatan, där Malmös innerstad slutade en gång i tiden, finns scenkonsthuset Bastionen. Vi ryckte tag i Vilma Linton och Lina Ehn Öberg för att reda ut vad som sker hos dem. 

Bastionen definierar sig själva som en plattform för fri scenkonst. För en inte vidare bevandrad person i konsttermer förklarar Bastionen själva scenkonst som en konstform med hög närvaro och stark kontakt mellan aktör och publik. Vad som gör Bastionen speciellt är att det innanför deras väggar framförallt skapas konst och att det inte bara framförs. 
Här görs framförallt lokal scenkonst av de konstnärer som bor och arbetar i Malmö och Skåne, förklarar Vilma och Lina, och fortsätter; De allra flesta produktioner har sina urpremiärer hos oss och föreställningarna är ofta nyskrivna och anpassade för vår scen. Men Här kan också professionella scenkonstaktörer ta del av resurser som sätter den konstnärliga processen i fokus. 

Bastionen är just en plattform för fria grupper. Det menas att de inte gör någon konstnärlig kurering av programmet. Istället får professionella scenkonstnärer och andra aktörer kopplade till scenkonsten möjlighet att spela på scenen. Detta tror både Vilma och Lina öppnar upp för ett konstnärligt utforskande som ger publiken chansen att ta del av bred skapa kulturupplevelser. 
Här visas en salig blandning av teater, dans, performance, musikdramatik, cirkus och readings. Nytt för i år är även att vi har Performance Lecture: “Den svenska kvinnan”, som är ett samarbete mellan Absurdum Temporary Art och Malmö universitet. Det är en iscensatt föreläsning om det våldsbejakande kvinnohatet i digitala miljöer, där vetenskapen möter scenkonsten. 

Vem är den “vanliga” Bastionenbesökaren?
Eftersom vi har en så stor bredd i vad som visas på scenen har vi lika stor bredd i vår publik, så den “vanliga” Bastionenbesökaren finns inte riktigt men något som förenar både återkommande och nya besökare är vad vi vill kalla nyfikenhet och öppenhet. 

Men vem vill ni ska hitta till er som inte gör det idag? 
- Alla! Vi tror på att sceniskt berättande suddar ut olikheter och skapar förståelse för andras erfarenheter. Därför vill vi nå ut till fler - både till dig som är helt ny som publik och till dig som har stor vana av scenkonst men som aldrig varit på Bastionen. Vi hoppas att bredden i uttryck och ämnen på de föreställningar som spelas här ska göra att det finns något för alla. 

Hösten och vintern på Bastionen lockar till mycket av det utforskande som Vilma och Lina hävdar finns. Bland annat ger Malmö Danceweeks What´s up Sweden smakprov på de absolut mest spännande och intressanta streetdansarna i Sverige just nu. På scen kommer också en samtida, politisk tragikomedi av den danske kultförfattaren Arne Nielsen ta plats. Det blir också interaktiv dansföreställning med Kolonisterna av Bobbi Lo produktion. En kaskad av koreografi, röst och musikaliskt samspel i en interaktiv kontext där fem dansare intar och erövrar scenen. Men samtidigt anser de att det finns mycket konstnärlighet och kreativitet som sällan allmänheten får ta del av. 
– Det kan vara så svårt att nå ut om man inte redan har en stor plattform, kraftiga resurser och en återkommande publik, därför hade det varit fantastiskt med ett generellt ökat intresse och en kunskap om mindre teatrar runt om i Sverige, både gästspelsscener och fria grupper.

Helgen den 11-13 november visas den danska tragikomedin Vodka Talks på Bastionen. Biljetter finns på kulturcentralen.nu.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2022.