De vann på NK-galan

11:14 26 Sep 2017

Nordiska Kompaniet grundades 1902 och finns i både Stockholm och Göteborg, men det dröjde till 2016 innan man instiftade sitt eget pris. I år var det andra året som NK Galan arrangerades i syfte att "hylla varumärken och stilikoner inom mode och design" – här är vinnarna.

Den 25 september var det galej på Chinateatern i Stockholm där årets NG Galan, den andra i ordningen, gick av stapeln. I år var temat ”Artificiella Ikoner” och pristagarna utsågs av en jury bestående av Elin Frendberg, vd för Swedish Fashion Council, Pär Engsheden, modedesigner och programansvarig på Beckmans, Ingela Klemetz-Farago, fotograf och stilikon, Johan Lindeberg, grundare av J.Lindeberg och BLK DNM, Mats Gustafson, modeillustratör och JoAnn Tan, creative director JoAnn Tan Studios.
– Att NK Galan kan belysa och premiera framstående skapare av mode och design för andra året i rad är något vi är oerhört stolta över. Årets tema Artificiella ikoner fortsätter utforska teknikens roll inom mode och befäster NK:s position som kommersiell och kulturell teater, säger Daniel Stipich, marknadschef på NK.


Juryn (ovan) utsåg vinnarna i kategorierna Nordiska Kompaniets Framtidslöfte, Nordiska Kompaniets Stilikon och Nordiska Kompaniets Innovationspris, medan vinnaren av Nordiska Kompaniets Hederspris valdes av NK och den femte pristagaren, Nordiska Kompaniets Varumärkespris röstades fram på nk.seÅrets vinnare och de tillhörande motiveringarna lyder som följer.

Nordiska Kompaniets Stilikon: Giovanna Battaglia Engelbert. "Med bakgrund som moderedaktör och stylist har årets vinnare utvecklat ett lekfullt och tydligt stilspråk. Denna ikon är känd för sin riskbenägenhet, sitt modesjälvförtroende och sin lekfulla eklekticism."

Nordiska Kompaniets Framtidslöfte: Totême. "Med en uppdaterad progressivitet skapas perfektion i ett gångbart och utsökt formspråk. Årets vinnare har på kort tid placerat sig som en ny stark symbol för den skandinaviska designtraditionen med en internationell ansats. Så här vill vi konsumera mode 2017, hög kvalitet, bärbart och långsiktigt."

Nordiska Kompaniets Innovationspris: Levis Project Jacquard. "Visionen om vad framtiden kan innebära och hur fashion tech kan komma att se ut ritas här upp av två giganter. Det perfekta samarbetet kring det digitala, interaktiva modet har efter år av väntan äntligen landat i våra butiker när "wearables" äntligen blir "wearable". Levis för Project Jacquard är vinnare av årets innovationspris."

Nordiska Kompaniets Varumärkespris: L’homme Rouge. Framröstad av NK:s kunder.

Nordiska Kompaniets Hederspris: Byredo. "Med beundransvärt mod har detta varumärke i 10 år vågat ta risker och fortsatt utmana det förväntade. De går utanför ramarna för stereotypa doftgenrer och visar även gediget hantverk i hela sitt sortiment. Resultatet, en lyckad kombination av modern design och genomarbetad varumärkesstrategi som har inspirerat till modigare doftval och livsstil, lägger grunden till denna framgångssaga."

Hederspristagaren fick en statyett utformad som en hand, formgiven av konstnären Anders Krisár, medan de andra vinnarna fick varsitt diplom – så vi gissar att Byredos Ben Gorham lämnade galan med det tyngsta priset.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!