Teknik och mode ska inte enbart intressera nördar från Silicon Valley. Inom en snar framtid kommer Sverige att leda fanan för modeteknik och dessutom gå om Italien som världens bäst klädda land. Elin Frendberg och Oskar Juhlin bakom projektet Digitizing Swedish Fashion berättar hur.
På bordet ligger en smart Moto-klocka uppställd och blir attackerad av nyfikna fingrar som pillar, undersöker och granskar. De swipear mellan funktioner, kortkommandon och ställer in klockans layout att passa dagens outfit. En klocka, lika mycket en teknisk pryl som trendig accessoar. Runt bordet dryftas snabbt utvecklande områden där mode och teknik blir ett. Diskussionen sker mellan Oskar Juhlin, forskare inom data- och system-vetenskap på Stockholms Universitet och Elin Frendberg, VD på Swedish Fashion Council. Under forskningsprojektet Digitizing Swedish Fashion kommer de analysera möjligheterna för Sverige att ta internationell position i den digitala revolutionen inom mode. Och förutsättningarna är ljusa. Sverige har redan ett innovativt landskap vad gäller teknik, en hög grad av kreativitet och är enligt CNN världens näst bäst klädda land efter Italien.
Men vänta nu, wearables har redan funnits ett tag. Vad ska ni egentligen undersöka?
Oskar: Egentligen tre tekniska områden där wearables bara är ett av dem. De andra två är att analysera hur modebranschen anpassar sig till onlineförsäljning samt innovation inom textilproduktion, det vill säga smarta textiler och olika 3D-printtekniker.
Elin: I Sverige finns bara ett känt exempel där modedesign möter teknik: samarbetet mellan Altewaisaome och Sony. Även om wearables existerar globalt har vi en lång väg att gå på hemmaplan. Vi har inte nog ens börjat inse hur stort det kommer att bli. Wearables förväntas omsätta 30 miljarder dollar inom fem år.
Samtidigt visar undersökningar katastrofsiffror på wearables-försäljning.
Oskar: Anledningen till att wearables inte har blivit större är för att det i dagsläget inte är mode- utan hälsoorienterat.
Elin: Ja, eller mer Silicon Valley-snubbar-orienterat med fokus på hur många steg du kan gå på en dag.
Oskar: Och det är precis vad vi vill ändra på. Visst, hälsa är en hygienfaktor men är inte så kul. Teknik måste bli mer modeinriktad för att en modeintresserad publik ska bli intresserad.
Hur ska modeskapare hinna med teknikutveckling i rådande ”fast fashion”-klimat där mode skapas och konsumeras i turbohastighet?
Elin: Det vi gör nu hinner modevarumärken inte göra själva. De hinner knappt fixa klart kläderna till nästa visning, varje enskilt bolag kan inte ta ansvar för att driva hela den digitala utvecklingen. Det är därför vi gör det här, vårt uppdrag är att följa modets utveckling och vi blir en extern forskningsavdelning som hjälper dem att utvecklas.
Beskriv Sverige när projektet är klart.
Oskar: För det första ska vi knäcka Italien på CNN:s lista. Men sedan tror jag att Sverige kommer bli landet dit du åker för att förstå digitaliseringen av mode. Om några år har vi reformerat klädindustrin och onlinekulturen, ”Google for fashion” är svenskt och vi har starka wearables-varumärken.
Här på nöjesguiden.se kan du bidra till revolutionen själv genom att svara på denna enkät. Vidare kan du följa forskningsprojektet på digitizingfashion.com, Twitter eller Facebook.