Nu gör öljätten sin största satsning på klimatet någonsin, och lanserar bland annat en helt ny förpackningsteknik.
Igår visade Carlsberg upp sin nya design som lanseras idag över hela världen. Förutom det rent grafiska har den gröna färgen på etiketterna bytts ut mot en miljömässigt grönare sådan, som ett led av tämligen många samtidiga i öljättens klimatarbete.
– Våra produkter är nu både mer tilltalande och grönare än någonsin. Precis så mycket kärlek och engagemang som vi lägger på att framställa den perfekta lagern måste vi också lägga på vår miljö. Det är ett kontinuerligt arbete med ständigt nya lärdomar, säger Ted Akiskalos som är VD för Carlsberg Sverige.
Man har bland annat lagt ner ett stort arbete på att byta ut plasten på sexpacken till återvunnen sådan, och på vissa marknader har den helt bytts ut mot den framtida förpackningen Snap Pack som innebär att burkarna istället sitter ihop med hjälp av ett speciellt framtaget lim.
Med den nya tekniken räknar Carlsberg med att på sikt minska plastavfallet med över 1 200 ton per år, vilket motsvarar 60 miljoner plastpåsar.
Bland de kommande satsningarna märks även bland annat en "flaska" gjord av fibrer, vars lansering är planerad till nästa år.