En mörk satir om vår västliga civilisation i en operett som bjuder på ett surrealistiskt och sceniskt överdåd i regi av Ole Anders Tandberg.
I Kungliga Operans uppsättning av Leonard Bernsteins Candide förvandlas scenen till en grotesk karneval med skelettkostymer, vandrande morötter och gigantiska boll- och hummerutstyrslar.
I Voltaires Candide eller optimismen (1759) kritiserade författaren idén om att vi lever i den bästa av världar, en uppfattning som här representeras av hans lärare Pangloss. Historien är en satir om samhällets dubbelmoral där Voltaire ansåg att människorna skulle använda sitt eget förnuft och inte bara göra det som makten sa åt dem att göra. Musikaliskt blandas det friskt i stilarna och spänner mellan alltifrån tango till vals och mazurka.
– Det är ett fantastiskt verk med briljant musik. En politisk satir som med frän humor blottlägger vår västliga civilisations bestialiska historia, säger Ole Anders Tandberg om varför han väljer att göra Candide.
Markus Granqvist gör scenografin och Lena Lindgren kostymen, och tillsammans har de skapat en komisk skräckversion av bestialitetens historia presenterad genom en rå maskerad.
– Det är ett formspråk som mixar sexigheten i 80-talets Epix-serier med 1700-talets förfallna spetsar och volanger, berättar Lena Lindgren. Under föreställningens gång görs sammanlagt 283 kostymbyten.
Titelrollen görs av tenoren Joel Annmo, Candides älskade Cunégonde av hovsångerskan Elin Rombo, Jeremy Carpenter är Pangloss, och Miriam Treichl hörs i rollen som Old Lady.
Candide spelas från den 25 januari till den 8 maj.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 01, 2020.