Anna Camner: "Jag tänker mycket på natten"

Sara Bäckbro 12:16 28 Feb 2022

Anna Camner är aktuell med den kommande utställningen The Naked Dive på Wetterling Gallery i vår. 

Hennes målningar i mjukt, flytande former i bubbelgumsrosa och iskall blå står lutade mot betongväggarna. Ateljén som Anna Camner delar med två andra konstnärer är ljus och precis så man föreställer sig en konstnärsstudio. Hundratals penslar, färgtuber och tavlor med drapering. 

Sedan 2003 har Anna arbetat heltid som konstnär. Efter sin konstnärliga utbildning på Kungliga konsthögskolan fick hon genom en klasskamrat kontakt med ett galleri som såg potentialen i hennes verk. Natalia Goldin Gallery var det första galleriet Anna samarbetade med och efter snart 20 år i branschen så har det varit fler på vägen. Stellan Holm i New York, Faggionato i London, Galerie Forsblom och idag är hon representerad på Wetterling Gallery i Stockholm. Måleriet har vart självklart i hennes konstnärskap men under utbildningen så fick hon utmanas att arbeta med andra medier som idag syns i hennes konst. 
– Klimatet var annorlunda än idag och måleri var inte lika uppskattat, det var inte en trend direkt, så jag fick en del kritik och min konst är för viktig för mig för att jag skulle utsätta den för det, så jag gjorde annan konst. 

På kungliga konsthögskolan arbetade Anna istället med video, 3D-animation och installationer. Eleverna lär sig att arbeta helt fritt vilket är bra för framtiden. Det är en fri utbildning, trots att jag inte praktiserade den konsten jag egentligen ville. 
– Man är ju helt själv som konstnär, ingen som vägleder och berättar hur man ska göra. Det gäller att hitta den vägen själv och det hjälper de där fem åren på konsthögskolan en att göra. Det gav mig mycket kunskap på andra sätt också, trots att jag inte målade. Jag målade fortfarande i mitt medvetna men med andra medier. Det syns i min konst idag. 

När Anna beskriver sin konst så gör hon det i en helhet. Som ett skiffer och kodat språk. Språket visualiserar det undermedvetna och olika känslolägen, allt som sker där. 
– Därför är det viktigt att jag inte försöker planera det för mycket, utan låta mig själv arbeta fritt och sökande. Jag skapar ju från mitt innersta som försöker få ut en bild av hur jag upplever en verklighet. Därför är det ofta små detaljer, som ögonblick, som styckar upp verkligheten. 

Intresset för naturen i kombination med det artificiella är det starkaste motivet för verken. Mjukplast, smält plast och böljande organiska former i ljust blå och rosa ton förhöjer känslan av artificiellt material i bilden. 

Du nämnde att det tar lång tid för verken att komma till, hur lång tid tar det att skapa?
– Det tar lång tid att måla, men även processen bakom tar mycket tid.  Från en känsla, till föreställning och visualisering. Det tar tid. Jag tänker mycket på natten. Vilken teknik och färg som fungerar bäst för att skapa bilden. 

I den djupa fönsterkarmen ligger mängder av olika penslar. Enligt Anna är det hennes viktigaste komponent i skapandet för att förmedla rätt känsla. Verken är inte en illusion utan en undermedveten verklighet. Materialen är grunden till hur hennes karaktäristiska stil kommer fram. Den tunna tekniken, på plexiglas, är allt annat än traditionell. 
– Jag får kritik för att min konst är för dekorativ och för skolad. I Stockholm fastnar folk ofta för mitt sätt att måla och jag undrar varför det är så. Skolat, det är det ju verkligen inte, snarare motsatsen. Jag målar inte så ”som man skall måla med olja” i flera lager. Jag målar ett lager, utan lösningsmedel. Jag har bara hört den typen av kritik här, aldrig utomlands. Det är annorlunda. 

Vad är drömmen? Vart vill du visa upp din konst?
– New York igen, eller Tokyo. Det är en annan kultur, där konsten får drabba en och upplevas estetiskt. Som Musik. Konsten är också lustfylld och kan också bara få vara det ibland. 

Vad är mardrömmen?
– Att bli blind! Eller.. att tappa mina händer. Det hade varit jobbigt.

Anna är aktuell med sin kommande utställning The Naked Dive på Wetterling i vår. Galleriet släpper i samband med utställningen en retrospektiv bok över hennes konstnärskap. Samtidigt arbetar hon och hennes man med ett nyetablerat nätverk för konstnärer. ”Black Iris” arbetar med några av Sveriges mest välkända konstnärer som tillsammans går i samarbete för att höja konstnärskapet och ge yrket ytterligare en plattform. De skapar utställningar och säljer konsten på hemsidans webshop. Verken som säljs ligger mellan 3 500 kr till 300 000 kr där vinsten går direkt till konstnären. 
– Det är inte en kritik mot gallerierna, bara ett nytt forum. Vi tror det kan komma bra saker ur att samarbeta och lyfta varandra och på så sätt att ta kontrollen och själva skapa nya möjligheter. 

Anna Camners The Naked Dive visas på Wetterling Gallery mellan den 24 mars till den 7 maj.

 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 01, 2022.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!