You Tell Me - You Tell Me

Tina Rosenfink 00:00 8 Jan 2019

Bandet You Tell Me består av Peter Brewis (Field Music) och Sarah Hayes (Admiral Fallow). Duon träffades på en Kate Bush celebration-konsert och ur deras meet cute föddes den självbetitlade debuten. Musiken är precis lika gullig som bandets historia, men mellan de sockersöta melodierna och peppiga texterna gömmer sig en stressig och oharmonisk produktion. Varför har de gjort så? Jag vet inte, men jag tycker det är onödigt. Musiken blir inte mer intressant bara för att någon mixar in konstiga ljud och snabba effekter, det blir bara rörigt. Låten med minst störande moment är Water Cooler.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.