Yasin – Handen under Mona Lisas kjol (Pt:1)

levi hielle-bergstrom 00:00 29 Dec 2019

Yasin avbröt julledighetens lugn genom att utan förvarning släppa EP:n med det provokativa namnet Handen under Mona Lisas kjol (Pt:1) som utgör den första delen av hans kommande album. Det har varit relativt tyst från den mytomspunna Rinkebyrapparen under året då han har avtjänat ett fängelsestraff och det märks att han har använt tiden för att slipa på sina texter. I skrivande stund befinner sig samtliga sex spår från EP:n i toppen på Spotifys SverigelistaSprängkraften i Yasins målande texter är omöjlig att förneka och det verkar som att den hårda gatuorienterade hiphopen som har toppat svenska streaminglistor under året har fått sig en värdig förgrundsgestalt.

På Not For Sale börjar Yasin med att tydliggöra att han inte kompromissar med sin konst över ett beat som skulle kunna komma från ett tidigt mixtape av 21 Savage. De rakryggade och konfrontativa elementen i Yasins texter signalerar att varje ord är på riktigt, inga gimmicks letar sig in någonstans. Refrängen från Wlit ekar kvar långt efter att spåret har tystnat och Yasins melodiska framförande ger texterna färgsprakande nyanser. DSGIS står ut som EP:ns bästa spår men XO som gästas av Dree Low är också oerhört bra.

Yasin har en autenticitet som många nya svenska rappare saknar. Han verkar långt ifrån Malous morgonsoffa och har genom åren byggt en lojal fanbase som längtat efter att ta sig an hans alsterYasin har en unik framtoning även om det går att urskilja tydliga amerikanska influenserHanden under Mona Lisas kjol (Pt:1) är upprorisk och vacker i sin egendomlighet. Yasins återkomst får en helt enkelt att längta till andra delen av ett hittills lysande album.