White Lies - Five

Patrik Forshage 00:00 30 Jan 2019

Jag har ingen aning om vad den här Londontrion vill med sina liv och sin musik. Det enda man kan utläsa av Five är att de lagt tid och energi på att spä ut New Orders och Psychedelic Furs 30 år gamla recept på smart syntetisk popmusik, i det senare fallet med stadiumanpassningar, till storvulen men blaskig 80-talspop. I Tokyo kör de till på köpet ned de mest banala Duran Duran-ingredienserna i sin blandning, komplett med slapbas och uppräkningar av spännande metropoler. Varför framgår inte, eller vilken nytta någon enda människa skulle kunna ha av musiken.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.