Warpaint – Heads Up

Sara Berg 13:33 21 Sep 2016

Det Los Angeles-baserade rockbandet Warpaint jobbar långsamt. De har funnits i tolv år nu, men detta är bara deras tredje fullängdsskiva. Den är även deras matigaste och mest energiska, med en tjockare och kaxigare ljudbild. Mer åt dansig rockelectro med bitska trummor och en modigare röst än det svala och psykedeliska de sysslade med på förra skivan. Nu går tankarna snarast åt Crystal Castles och Blonde Redhead och det är en schyst uppdatering av soundet som de borde pusha ännu längre nästa gång.

Ala.Ni — Acca

På sina ställlen har Ala.Nis huvudsakligen helt instrumentfria andra album drag av mer traditionella körverk, som i renässansklingande Hide där en stråkkvartett tillåts utrymme bakom alla hennes välbalanserade stämmor, och i himmelska och synnerligen finstämda In the Land

Pictish Trail - Thumb World

På Isle of Eigg i nordvästra Skottland sitter den underfundigt underhållande psykedeliamusikern Johnny Lynch och funderar över livets stora samband. Den tumvärld som upptar hans grubblerier här beskriver hans som det paradoxala i att tummen är det som skiljer människans fysionomi från andra arters (så säger han) och därmed varit avgörande för evolutionen, och samtidigt är den kroppsdel vi använder för den artificiella verklighet som utgörs av mobiltelefoner och surfplattor, och som därför orsakar människans de-evolution. Nämnde jag att han är en psykedelisk humorist?

Spinning Coin - Hyacinth

Hur kan någon stå emot att falla pladask för den här sortens klassisk skotskt gitarrindie? Musik som utgår från Velvet Underground och som med krångliga gitarrslingor styr sina nerviga och ofta lite tröga popmelodier mellanlandar i åttiotalets Postcard-pop innan den med purfärsk aktualitet är framme i nutiden