Vulkano - Peach Punch

Sophie Winberg 18:30 12 Nov 2017

När Those Dancing Days la hatten på hyllan 2011 bildades Vulkano, och Cissi Efraimsson och Lisa Pyk Wirström släpper nu det tredje albumet under namnet. Första singeln C'est Bon låter som Vanessa Paradis skulle gjort om hon debuterat nu, och plattan rör sig sedan i en skitig ångestfylld fuck-you-tonårings värld fylld av röriga fester och nattbussar hem.

Mitt i det ömtåliga och oövervinnerliga samtidigt är Peach Punch en punkig popkaramell med fullt ös. Förhoppningsvis får Vulkano alla spelningar deras skiva är värd, för den måste vara magisk live.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift