Vi som älskar och slåss

15:04 31 May 2000
När "popeliten" ska leverera sånger till svenska legender är det oftast en ganska blek line-up som knuffas fram. Värst var det nog på Svante Thuressons [I]En salig man[/I] för fem år sedan: bland textförfattarna då fanns enstaka som hade fattat vad det handlade om (Nisse Hellberg med [I]En man för alla öppna hak[/I], till exempel), men annars var det tunt värre, med namn som Marianne Flynner, Niklas Strömstedt, Vicki Benckert och [I]fru[/I] Gessle. Tur att Svante är en mild man nuförtiden och snällt sjunger det man ger honom. Och att han sjunger så bra att det mesta i slutändan låter helt okej.Den här gången handlar det dock om något helt annat. Här möts faktiskt två generationer på relativt lika villkor -- och stångas med varandra tills det blir riktigt bra. David Shutrick, som skrivit det mesta, har precis det handlag med ord som passar; han vågar vara lekfull och använda helt "fel" ordbyggen -- han vet att är det någon som kan sjunga "av nystekt fisk och en luft så frisk" utan att det blir pekoral, så är det Svante Thuresson. Dessutom har producenten Johan Lindström också gett sångaren ordentliga utmaningar, med en ljudbild som inte är så förjordat snäll som Danne Sundquists senast, utan som fräser och pockar bakom hans röst. Och då trivs Svante.Att sjunga Pugh Rogefeldts [I]Här kommer natten[/I], i duett med Viktoria Tolstoy, trivs han också uppenbart med -- och Shutrick leker dessutom in en klassisk Pugh-fras i [I]Baby[/I], vilket får mig att riktigt längta efter det comeback-album Pugh ska släppa någon gång nästa år.Den verkliga höjdpunkten här är dock Shutricks egen: [I]Den svenska sommaren[/I]. En klassiker värdig en Olle Adolphson, Tage Danielsson eller Bo Kasper. Hör den i varenda årskrönika om vädret sommaren 1998..
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner