Jag tycker att det är synd att Jumper har sålt så många skivor som de har gjort och att de får chansen att göra en skiva med så fantastiska förutsättningar (dyr studio under lång tid, dyr producent, dyra stråkar, dyrt omslag). För även om det finns en nerv och en låtskrivarbegåvning djupt begravd i gruppens musik, är det fruktansvärt svårt att tro att de verkligen vill låta så här, att de verkligen vill ha Wallabies på omslaget och att texterna och musiken verkligen [I]är[/I] Niklas Hillbom. Om man frågar honom och han svarar ja är det tragiskt, svarar han nej är det märkligt. För även om jag kan förstå och respektera att han vill göra refrängstarka, riktigt stiliga låtar för att nå en stor publik, har jag svårt att fatta att något slags poetiska ambitioner är oförenligt med kommersialism.
Även om lyriken inte helt saknar poänger, är det ofta som om Hillbom skrivit hela skivan slarvigt med vänsterhanden, eller enbart för att ha ord att formulera till melodin. Att han på första skivan släppte igenom intetsägande, ängsliga texter är okej, men nu börjar det bli oroväckande. Jumper har lite för många likheter med Gyllene Tider; de bygger helt på refrängstyrka och har banala texter med lite för enkla lösningar. Hillboms största ledstjärna lär inte vara Per Gessle utan Jakob Hellman, men förutom snygga melodier och understundom fantastiska stråkar, har [I]Välkommen hit[/I] ingenting gemensamt med [I]...och stora havet[/I].
Det är synd att de inblandade inte vill se göra något vettigt med sina pengar, sin begåvning och sin musik istället.
Skivbolag:
Artist: